Thursday, February 18, 2016

Jadual seorang Ibu

Salam sayang semua
Tajuk taknak kalah.tapi inilah yang aku nak bercerita.
saja nak bercerita dengan korang2 kat luar sana....
macam poyo je hahahahha

Setiap ibu mesti ada jadual sendirikan
lari sedikit jadualnya...
maka larilah semua benda yang diaturkan....
itu akulah...
orang lain ok kot....

jadual berubah setiap tahun...
setiap masa dan keadaan....
hahahahahahah

Jadual aku untuk hari berkerja je...kalau hari cuti memang tak tahu kemana jadual aku...
sebab....
aku tidur lambat layan RUNNINGMAN...
waktu tidur aku hari cuti....paling awal 2:00 pagi...
tapi time nilah aku kemas rumah,mop lantai
gila tak orang tidur aku sibuk duk mengemas rumah
takpe...
janji aku bangun pagi esok semua dah kemas..
pikirkan masak breakfast dan aku sambung tidur balik...
(buruk perangai korang jangan tiru)

oklah sambung balik hari kerja punya cerita.
aku bangun takdelah awal sangat
dlm pukul 5 ke 5:30...
tengok masa dan ketika...
siapkan bekal farisyah
(ini wajib sebab farisyah tak suka beli makanan kat kantin sekolah)
bancuh nestum dan oat,buat susu kat faez...
kejut budak2 dan bapak budak...
ok faez mandi dengan bapak budak..sebab keadaan akan terkawal kalu tak memang kurang terkawal sikit...
lepas tue barulah aku uruskan diri sendiri...
farisyah dah besar ...
boleh uruskan diri sendiri
baju sekolah semua dah tergantung....
tunggu tuan nak pakai je....
siap solat semua dia kan breakfast dan makan PUR-Q
siap semua....
dalam pukul 6:30 wajib gerak ke putarajaya
paling lambat pun 6:45

7:30 semua orang dah sampai ke destinasi masing2...
faez lambat sikitlah di mesti pow ibu pergi kafe dulu beli apa dia nak 
baru bolehlah hantar kat taska....
(biasalah bila taska satu blok dengan opis ibu)

ok tengahari...
farisyah macam biasa
ayahnya yang urusakan....
dari ambil,makan tengahari dan hantar balik kat sekolah KAFA
time ni memang aku rehat sepenuhnya lah...
kadang2 je kalau cik poji ada hal baru aku yang ambil alih...

bila petang pulak.....
cik poji port motor kat opis aku...
jadi setiap petang aku ngan faez kena tunggu dia kat opis 
sebelum ambil farisyah...

ok mai nak tunjuk hobi faez petang2 sementara menunggu ayahnya datang ambil


inilah dia...
ambil gambar...
dia yang request nie....
macam2 gaya....
penuh hp ibu tau....

ok sambung balik jadual tadi...
dalam 5:30 macam tue ambil farisyah kat KAFA
ok dlam 6:00 ke 6:15 petang mcm tue sampailah kat rumah

duduk kejap...berhenti penat jap...
lipat lengan bajulah aku....
nak berperang kat dapur...
berkejar nak masak sbb dia org aku WAJIBkan makan sebelum pukul 7:30 petang
jadi untuk langkah yang selamat....
aku akan sembahyang asar2 siap2 kat opis

habis berperang kat dapur...
sambung lagi mandi,solat maghrid dan ajar farisyah mengaji...
cik poji ada jadual dia sendiri...
basuh baju,angkat baju,sidai baju...
tue memang kerja dialah.....

biasalah aku malam je jadi cikgu jap....
mengajarlah farisyahlah...
biasalah farisyah aku kena bagi 100% komitmen pada dia...
tapi dalam masa yang sama 
faez akan ambil buku untuk conteng2 ...

siap semua benda nie dalam pukul 10:00
ok anak2 sila tidur...
aku sambung kemaslah apa yang patut...
dan inilah time aku bru nak luruskan kaki dengan erti kata sebenar...

jadual yang padat...
tapi ada gak aku ponteng....
sebab tue aku memang elakkan sangat terjebak dengan cerita pukul 7 
aku akan tengok online...
waktu dia????
time rehat kat opis le....atau sebelum tidur...

jadi nilah jadual tak rasmi aku bila weekday
bila weekends aku buatlah kerja ikut suka aku...

farisyah belajar hanya hari sekolah je....
hari sekolah cuti dia cutilah kecuali mengaji
kesian dia takut nanti dia stress...
tapi kadang2 ada gak dia ngadu dia penat...
jadi aku cutikan lah dia untuk belajar malam tue...
bila dia cuti belajar maka aku pun bolehlah luruskan kaki awal sikit...
bukan cik poji tak boleh ambil alih ajar dia tapi aku ni tak sanggup tengok....
jap lagi farisyah mesti menangis...
sbb ayah dia tak sabar...farisyah nie kita kena sabar BANYAK2 dalam ajar dia...
walaupun kadang2 aku yang menangis bila duatiga kali cakap dia masih lagi blur  dan tak faham apa yang soalan mahukan
huhuhuhuhu

moga ALLAH terus beri kesabaran dan kekuatan pada kami berdua

oklah...stop sini dululah ye....
nanti ada masa kita jumpa lagi...



Everyone wants to be happy,nobody wants to be in pain, but you can't have a rainbow without any rain




Salam Sayang
Jue-ibu farisyah dan Faez-




10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

No comments:

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa