Monday, September 28, 2015

Farisyah- Kisah Pengorbanan (krologi warded HPJ)

Salam sayang Semua...
Selamat Hari Raya Aidil Adha
Pengorbanan yang penuh suka duka tahun ini...

kisah bermula  disini 

KHAMIS- 17/9/2015

tengahari farisyah sakit perut dan muntah2 sampai 7 kali 
dari sekolah sampai malam...
bawak ke emergency...chek gula semua ok suruh balik sebab farisyah nampak sihat je
confius ibu dan ayah...garu kepala tapi takpelah bukan kita nak anak kita masuk wad..
cuma dalam hati sedikit risau takut hypo tetibakan...
tawakal jelah balik rumah pukul 12 tengahmalam

JUMAAT - 18/9/2015

bangun pagi masih mengadu sakit perut
selera makan dah drop sikit demi sikit
chek gula kat rumah pagi ok lagi 5.4
tak jadi pergi sekolah...
angkut bawak pergi opis...
hati ibu tak tenang anak tak sihat takde depan mata
makan pagi...muntah lagi...sakit perut on off
makan tengahari kat taska faez...sbb ada jamuan untuk anak2 yang birthday pada bulan 9
pukul 2..sekali lagi muntah....dan muntah dan muntah..
tak puas  hati bawak pergi kk presint 9..chek gula 4.9 ok lagi...
tapi farisyah dah lembik
terus kk hantar ke ER hospital...sampai sana chek bagai...gula mantain...
di suruh tunggu kat luar...
farisyah time tue dah tak bermaya sangat dah...rasa mcm nak sumpah je doktor kat ER tue...
apa lagi cik poji naik angin le...
terus masuk ke zon semi kritikal...
masuk air...habis sebotol tapi respon tak bagus...
barulah mengelabah call pakar endokrin
apa lagi membebal lah pakar tue....sbb ambi sambil lewa kes farisyah
terus kena warded....pukul 11 malam baru dapat katil...
wad penuh ramai yang kena denggi dan semput


bermula percutian di hospital putrajaya..
malam tue jugak pakar datang .
farisyah bawah pemantaun 24 jam
sekali ibu kena bebal kenapa tak bawak farisyah ari khamis lagi sebab di muntah...
apa lagi naik anginlah ibu..sebab dah bawak ke ER tapi di tak layan...
ooop sorry ibu..sekali lagi pakar buat report pasal ER ambil sambil lewa kes farisyah


SABTU -19/9/2015

pantau2 dah pantau 
ambil darah sebelum dan selepas makan
farisyah oklah sebab dah masuk air...
tapi kisah sakit perut ngan muntah doktor tak ambil apa2 tindakan sebab dia org cakap farisyah masuk untuk pematauan Hypo...
ibu ngan ayah dah confius...
anak aku sakit perut ni...
korang buat tak tahu je...
just chek mcm gitu je...
no xray,no scan,
just tekan2 perut time budak ni dah sihat ....
petang sabtu 
farisyah sakit perut balik dan muntah2 3 kali...
doktor kasi ubat gastrik je...


malamnya bermula kisah si faez pulak 
faez muntah2 lepas balik jumpa kakak dia kat hospital...
ayah call ibu 
risau tengok faez...
suruh taruk minyak angin kat perut dengan kaki...
lepas tu muntah berlambak2...
risau si faez ayahnya terus bawak faez jumpa ibu kat hospital...
farisyah ibu tinggalkan kat wad...
time tue dia dah tidur...
tengok faez...mcm tak bermaya terus bawak ke ER 
si ayah naik teman farisyah kat atas...
dekat ER faez muntah2 lagi 
lebih dari 7 kali...
terus ke semi kritikal...
ambil darah masuk air....

  jadi malam tue...
ayah teman kakak di wad
ibu teman adik di ER
dalam pukul 4 pagi....
air pun dah habis....faez boleh kluar...
ayah turun bawak balik faez ke rumah
pesan dekat ayah jangan datanglah...
apa2 ibu call
jaga faez kat rumah

Ahad-20/9/2015

Farisyah dah ok sebab masuk air kan...
sampai 3 botol...
sakit perut pun dah hilang ...kadang2 je datang
muntah memang takde langsung
tengahari doktor dah chek....
terus boleh balik...
confius ibu kejap...
sebab bila tanya pasal perut farisyah
jawapan dia takde apa pun.....
masuk wad pun sebab endokrin bkn pasal sakit perut
takpelah....boleh discharge tanpa sebarang ubat dibekalkan
doktor cakap nanti jumpa pakar endokrin pada 6/10/2015
tue mmg temunjanji ...tak cakap pun ibu tahu....
sakit hati tau...


pagi sebelum balik...
nampak bertenaga berbanding sebelum ni
baik rumah farisyah masih sakit perut cuma tak muntah
bila skit dia menyerang di mesti stop main..
siap duduk baring....
lepas ok dia sambung main balik

ISNIN- 21/9/2015

farisyah masih sakit perut
faez dah start demam
ibu ambil cuti....ayah pergi opis...
tengahari...
sakit perut kakak makin menjadi2...
paras gula pulak tak berapa cantik 
dalam 4 je walaupun dah makan
ibu call ayah 
ambik keputusan bawak pergi kk
sebab nak bawak faez sekali...
sampai kk...
chek faez....kakak kena refer hospital...
doktor kat kk taknak ambil kes kakak
bawak pergi ER sekali lagi...
kali ni terus masuk kat semi kritikal
macam biasa...ambil darah ngan air kencing...
terus call doktor paed yang oncall
terus dia orang xray dan scan
kejap je...
pakar call suruh masuk wad balik
menangislah anak dara sebab kena masuk wad balik
  
puas ibu pujuk...
"kakak ...ALLAH sayang kat kakak sebab tue ALLAH uji kakak...
ALLAH nak kakak jadi anak yang kuat...klu ALLAH tak sayang kakak..ALLAH biar je kakak...."
"kalau ALLAH sayang kakak mesti kakak mati cepatkan ibu..ibu jangan nangis tau kalau kakak meninggal...nanti kakak tunggu ibu"

eeee sabar jelah ibu dengan kamu...
dalam mcm nie kamu boleh bercerita pasal mati...
bergenang air mata ibu jangan cakaplah...

Selasa - 22/9/2015

keputusan semua ok...
pakar endo datang...
chek semua....
mcm biasa ambil darah tue pekara biasa...
farisyah mantain je...
sikit pun tak menangis...
kalih kot dengan prosedur ambil darah nie...
kesian anak ibu...
jari tue jangan ckaplah 
10 /10 dah lebam....
akhirnya pakar datang bagi tahu...
farisyah kena jangkitan pada usus...
baru lah dia bagi ubat suruh makan sampai tarikh temunjanji...
sepatutnya farisyah kena ddk satu malam lagi...
maknanya hari rabu baru boleh kluar wad...

tapi entah apa yang di borakkan dengan pakar tue...

akhirnya berjaya kluar wad petang tue jugak...
pakar ckp dengan ibu  farisyah mintak balik dan janji akan makan ubat....dia kesian kat adik sebab adik dia demam..kesian kat ibu sebab penat jaga dia..kesian kat ayah sebab kena ulang alik hospital...

paling terharu bila doktor pakar tue cakap...
ibu bertuah dapat anak mcm farisyah..sebab sentiasa pikirkan ibu,ayah dengan adik...sebab tak semua bdk2 ada perasaan mcm gini...walaupun dia tak senormal budak lain...tapi hati dia tue takde pada anak2 lain...
menangis ibu...sampai doktor pakar tue peluk ibu...



maka berakhirlah kisah farisyah 
chek in sepanjang cuti sekolah
lepas tue berehatlah kami di rumah...
planing nak balik raya pun tak jadi sebab sakit perut farisyah masih belum ok sepenuhnya...
takpelah kami rela tak balik raya dari jadi apa2 kat farisyah
nanti kalau masuk hospital lain..susah pulak kami...
sebab kat HPJ nie farisyah dah ada pakar sendiri...

6/10/2015 temunjanji farisyah..tengok mcm mana keadaan dia...mungkin doktor akan masukkan kemera untuk tengok keadaan usus dia...
Moga farisyah baik2 saja ...


Terima Kasih Sayang sebab menjadi anak ibu ayah yang terbaik...
terima kasih sayang kerana mengajar ibu ketabahan 



 Terima Kasih ALLAH atas anugerah dari mu ini








10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Thursday, September 17, 2015

Happy 9 Years Old

Salam Sayang Semua
Anak Dara ku dah masuk 9 tahun minggu lepas
8/9/2015 tapi ari ni ibu dia rasa rajin nak update
takpelah janji ibu tulis jugak kisah kakak kat sini 

Alhamdulilah...
Moga ALLAH sentiasa memberkati anak ibu
Nur Farisyah binti Mohd Fauzi
walaupun macam2 dugaan dan rintangan
namun ibu terus diberi kesabaran dan ketabahan dalam apa jua yang telah ditentukan kepada kita

kerana ibu tahu 
"ALLAH  uji hambanya kerana Dia tahu kita mampu hadapi..."
dan sebenarnya ALLAH terlalu sayangkan kita 
jadi dibagi kita pelbagai ujian untuk kita makin dekat padanya"

Buat Anak Ibu 
Selamat Hari lahir yang ke 9
Moga kakak menjadi anak yang solehah 
menjadi penyejuk mata dan pendamai hati ibu
terima kasih sayang sebab menjadi permata hati ibu 
terima kasih sayang kerana mengajar ibu erti sebuah kehidupan

Terlalu banyak pengalaman ibu yang tidak boleh dibeli dimana2 sepanjang 9 tahun membesarkan kakak
kerana kakak ibu jadi seorang yang kuat dan cekal
bab kata ayah...
ibu dah "keras kepala" sekarang nie...
dah tak manja macam dulu
hahahhahahaha

Apapun inilah sebenarnya permulaan buat ibu
untuk mendidik anak2 ibu 




HAPPY BIRTHDAY SAYANG
MOGA DIPANJANGKAN UMUR
DIMURAHKAN REZEKI
DIBERI KESIHATAN YANG BAIK
DICEKALKAN HATI
DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN 
DAN SEMOGA KAKAK SELALU BERADA DIBAWAH LINDUNGAN ILAHI

IBU SAYANG KAKAK DUNIA AKHIRAT
MOGA DOA IBU SENTIASA MENGIRINGI KAKAK


oklah jumpa lagi...
moga ibu kembali rajin mengupdate kisah suka duka kehidupan kami disini...






10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Tuesday, August 18, 2015

Lamanya Tak Menulis

Salam Sayang Semua...
masih ingat ke cik jue lagi ke
lama dah tak menulis di sini...
entah bukan takde yang nak kongsi tapi sebenarnya malas nak menulis...

semalam cik hubby tegur
lama tak update blog...kenapa
jawapan paling senang.......
dah lama ...malas dan takde mood

alasan yang paling best lagi...
nak tukar header baru tapi takde org nak buatkan
hahahahhahha boleh mcm tue

Siapa korang cari kalau buka blog cik jue nie...
FARISYAH??????
alhamdulilah farisyah sihat je...
membesar sebagaimana budak2 lain
tapi ....
banyak perkembangan tentang dia...
pergi ujian program outreach pendidikan khas
adalah yang baik didengar dan ada yang sedih didengar
update kisahnya ....insayallah kemudian 
sekarang tengah merangka bagaimana nak start...



Faez....
Budak nie memang banyak akalnya
mulutnya bukan main lagi petah nya
memuji,memujuk,membodek serah kat dia
kalau nak marah pun tak jadi nak marah 
alhamdulilah sangat sayang kakak...
bulan depan dah pun masuk 3 tahun


 lagi kalau jkorang buka blog cik jue apa lagi korang cari ye...
selain budak berdua nie...
Nak jugak letak gambar tuan tanah kedaung nie...
yang makin hari makin membesar dengan jayanya 
hahahahaahahha


oklah korang see u again...
bila esok ....lusa...tulat...
atau bila2 lah...
doakan cik jue rajin nak update blog terutama kisah farisyah 
moga ia jadi pengajaran dan panduan buat kita semua


see u again...







10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Friday, May 15, 2015

Tempahan Hadiah/cendermata Hari Guru

**n3 ni melekat  sehingga 15/5/2015*untuk baca n3 lain sila ke bawah ye...


Salam Sayang Semua
lama tak bersua disini...
hari guru dah dekatkan 
jadi nak buat iklan2 kat sini ....
macam biasa...

TEMPAHAN PHOTO MAGNET SEMPENA HARI GURU KINI DIBUKA
JADI SAPA2 YANG BERMINAT NAK TEMPAH
BOLEH TERUS HUBUNGI JUE DI 
019-2880276
(WHATSSUP/SMS/CALL)

harga??


size 10x7 cm
RM 10= 2 keping
> 20 Keping =RM 4 Sekeping
>50 Keping=RM 3:50 Sekeping


Size 5x7cm
RM 10 = 4 sekeping
>20 Keping = RM 2:30 sekeping
> 50 Keping =RM 2:00 sekeping


contoh tempahan tahun2 lepas 





nak design sendiri boleh....
nak kami designkan pun boleh
nak letak gambar sendiri ...
nak letak gambar cikgu pun boleh

just bagi tahu kami...
kami sudi membantu anda

019-288 0276 -jue
019-361 8652 -fauzie



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Monday, April 13, 2015

Dia ~Anak yang Kuat


salam sayang semua...
bersua kita kembali...
mood biasalah diawang2...
kadang2 rajin kadang2 malas nak update blog....
taip separuh jalan dan berhenti...

tapi kali nie nak cerita jugak...
cerita pasal DIA...
my strong girl
jue just copu paste apa kat fb..
sebab kalau nak tulis balik rasanya....tak tertahan kot....


first post 
6 april 2015

Dah lama tak kena situasi ini...

Mcm biasa...
aku jemput farisyah dari kafa...
Bila tgk je muka dia yg masam...
Aku dah agak mesti ada benda yg jadi...

Bila tanya kenapa kakak nampak mcm sedih je...
Terus menangis....sampai teresak2...
Biasa klu mcm tue..
mesti dia dah lama tahan diri dari menangis...

Aku biar dia menangis
Bila dia dah berhenti menangis...
Aku baru tanya..  
                
"Nape anak ibu nie sedih sangat"

"Ibu....ustazah marah kakak...dia kata kakak tak pandai...darjah 3 pun tak pandai menulis nama sendiri lagi(dlm jawi)...tulisan kakak buruk...lepas tua kakak tak ingat hafazan...ustazah marah dia ketuk meja kuat2...kakak terkejut...ustazah tanya bila kakak nak pandai macam org lain...."

"Ibu...kakak nie tak pandai ye ibu...kakak ni bodoh ye ibu"...

Dia bertanya dengan esakan yg tak putus...
sampai faez pun terdiam tgk kakak dia
Sebenarnya dah lama farisyah tak mcmnie...

Cara ustazah diackp tue...
dan cara dia menangis....
aku tahu dia dah kecikhati...
Benda yg selama ini aku mitak dijauhkan...

Jgn farisyah kecik hati terutama hal2 sekolah...
sbb bila dia down impak pada dia amatlah tinggi...
tapi tuelah tak semua akan faham

#‎ibutahansebaktengokanakmenangis
#‎anugerahterindah                        



Second post
7 april 2015

Pagi tadi masa suruh masukkan baju kafa dlm beg...
dia dah start mengeluh...
Tak nak pergi sekolah KAFA katanya

Aku dah start susah hati...
Pujuk punya pujuk akhirnya dia ok...
Tengahari ayahnya call...
Kakak ok pergi sekolah mcm biasa..
Ikutkan ayahnya nak ajak pergi jumpa ustazah..
Tapi aku ckp nanti dulu..
Bkn tak nak jumpa tapi aku ada sbb kena aku taknak jumpa dulu..

Semalaman aku pikirkan...
Dan aku rasa itu yang terbaik...
Buat masa ini...

Petang nie...farisyah balik sekolah dengan senyuman...
Aku tanya kakak ok ke...

"Kakak ok ibu...kakak dah ckp dgn ustazah...ibu ngan ayah saya ckp jgn marah saya...saya memang tak pandai...tapi ustazah ajarlah saya...ibu ckp klu saya nakal ke tak dgr ckp ustazah ke...ustazah marahlah"

Lepas tue aku tanya lagi...
Ustazah cakap apa...

"Ustazah kata ok dan ustazah mintak maaf"

Inilah farisyah...
Bila dia cerita petang semalam dia menangis...
Dan dia tgk aku pun menangis...
Arinie dipergi ckp dgn ustazah dia...
Sbb dia kata...

"Kakak sedih bila tgk ibu sedih"

Inilah istemewanya farisyah...
Kerana aku tahu...
Sikap dia yg perihatin belum tentu pada anak lain..
Tapi aku tetap akan jumpa ustazah farisyah cerita masalah farisyah...
Sbb ustazah sebelum nie mmg dah tahu...tapi ustazah tue da berhenti...

#‎farisyah
#‎anugerahterindah

#‎10qALLAH





Proud of u...
Dia seorang yang sensitif...
Merajuk n menangis itu memang makanan dia...
Hati dia amat halus...
Tapi hati dia senang dipujuk...
Kadang2 dia down teruk...
Kadang2 dia menangis teresak2.
Mengeluh tentang dirinya...

NAMUN
dia bangkit sendiri...
Air mata ibunya...
Adalah musuh ketatnya...

Ibu...
tolong jangan menangis kerana kakak...

Ibu....
kakak mintak maaf..
Kakak tahu kakak buat salah...
Kakak tahu kakak susahkan ibu....

Kakak...
Ibu bangga dengan kakak
Kakak tak pernah susahkan ibu...
Hatinya terlalu lembut...terlalu perihatin...
Mereka yg rapat pasti akan mengenalinya...

#‎farisyah
#‎anugerahterindah

#‎terlaluistemewa




10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Thursday, February 26, 2015

Autisme -Kenali Anak Anda

Salam Sayang Semua
Selamat Pagi...
Apa khabar semua...harap semuanya sihat

terpanggil untuk berkongsi sedikit cerita
tentang AUTISME
tidaklah pandai mana nak cerita sekadar berkongsi pengalaman dan sedikit pengetahuan tentang autisme nie..
pengalaman berjumpa pakar kanak-kanak sungguh berharga bagi jue..
banyak yang kita tahu...
selain tue sumber rujukan GOOGLE amatlah bermakna...
pantang ada masa terluang ...
semua tentang masalah kanak2 jue cari...
terutama autisme,dyseleksa,slow learner,syndrome williams
semuanya demi insan yang bergelar anak...

sekadar berkongsi...maaf jika ada kesilapan dan saya terima segala teguran dengan tangan terbuka...


Autisme bermaksud satu gangguan dimana kanak-kanak mempunyai kesukaran dalam interaksi sosial dan komunikasi serta tingkahlaku terhad dan berulang-ulang. Simptom ini mula ditunjukkan oleh anak-anak seawal umur 3 tahun lagi.

Terdapat pelbagai simptom yang berbeza pada kanak-kanak yang mengalami autisme. Terdapat kanak-kanak yang mempunyai simptom yang ringan dan ada juga kanak-kanak yang mempunyai simptom yang lebih berat.

Cuba anda bayangkan sekaki payung, Payung itu mewakili Autisme, dimana dibawa payung itu mengandungi pelbagai simptom yang berbeza. Kanak-kanak autisme boleh mempunyai sebahagian simptom-simptom ini atau keseluruhannya sekali (turut dikenali dengan terma ‘Autism Spectrum Disorder’).

Diantara kategori-kategori bagi gangguan Autisme ini adalah:
§  Autistic disorder” (juga dikenali sebagai “Klasik” Autisme)
§  Sindrom Asperger” (juga dikenali sebagai “Atypical Autism”)
§  Pervasive Developmental Disorder” (tiada spesifikasi tertentu)
*(Pervasive Developmental Disorder can be broken down further to include Childhood Disintegrative Disorder and Rett syndrome.)

Tidak ada ubatan mahupun rawatan bagi mengubati autisme, namun begitu terdapat beberapa kaedah untuk membantu anak-anak autisme dalam kehidupan seharian serta memaksimumkan keupayaan pembelajaran.

Tanda-tanda bagi Autisme.

Terdapat tiga jenis kelakuan pada karektor kanak-kanak Autisme:
1) Kanak-kanak Autisme mempunyai kesukaran dalam interaksi sosial, masalah dalam komunikasi (lisan dan bukan lisan), tingkah laku berulang dan obsesi melampau.

2) Kesukaran berinteraksi merupakan antara tanda utama dalam autisme. Ibu bapa biasanya akan menyedari masalah autisme di dalam diri anak mereka melalui gejala ini. Seawal bayi lagi, anak – anak yang mempunyai masalah autisme tidak memberi respon atau fokus kepada sesuatu benda dalam jangka masa yang lama. Kanak-kanak yang mempunyai autisme adalah kelihatan seperti anak-anak yang normal namun mempunyai kekurangan dalam komunikasi sosial.

3) Kanak-kanak Autisme gagal untuk memberi respons apabila nama mereka dipanggil dan tidak mahu bertentang mata semasa berkomunikasi. Mereka juga mempunyai kesukaran untuk menafsir pemikiran serta perasaan orang lain, ini kerana mereka kurang sensitif kepada ciri-ciri bersosial seperti intonasi suara dan ekspresi muka. Mereka juga tidak memandang muka apabila bercakap bagi memahami tingkahlaku yang sewajarnya.

Mereka kurang untuk memahami perasaan atau emosi orang lain. Kanak-kanak Autisme lebih gemar untuk melakukan perbuatan yang berulang-ulang seperti menghayun atau memusing-musingkan badan atau keadaan yang lebih merbahaya seperti menggigit atau memghantuk kepala. Malahan, mereka juga lambat bertutur berbanding kanak-kanak seusia mereka. Dalam perbualan juga, mereka lebih gemar untuk membahasakan diri mereka dengan menggunakan nama mereka sendiri berbanding menggunakkan kata ganti diri ‘saya’.

Selain dari itu, kanak-kanak autisme juga tidak pandai untuk berinteraksi dengan kanak-kanak lain semasa bemain. Ada diantara mereka yang menggunakan melodi lagu ketika bercakap mengenai sesuatu cerita dan kebanyakkan mereka tidak berminat untuk berkongsi cerita bersama rakan perbualan mereka. Kebanyakkan kanak-kanak autisme adalah kurang sensitif kepada rasa sakit namun mereka lebih sensitif kepada bunyi, sentuhan serta sensori (deria rasa). Sifat sensitiviti mereka yang kuat ini merupakan jawapan mengapa mereka yang tidak mahu dirangkul atau dipeluk.



Sekiranya, anak anda mahupun saudara mara yang mempunyai anak yang disyaki mempunyai simptom-simptom autisme, segeralah membawa mereka berjumpa dengan doktor yang berkaitan bagi mendapatkan penyelesaian terbaik dalam menghadapi situasi ini.

Ibubapa yang mempunyai anak2 autisma boleh mendapat sokongan dari ibubapa yang mempunyai autisma lain kerana hanya mereka yang mempunyai anak autisma je yang faham apa yang kita rasa.Dalam saat kegelapan, suara simpati yang memahami, dan menawarkan nasihat memang mententeramkan ibu bapa yang cuba berhadapan dengan anak autisma mereka.
sumber rujukan: makmal autisma, ukm @ http://www.ukm.my/
ANAK ANUGERAH KEPADA IBU BAPA
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin.Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepadamu.Membunuh mereka itu sungguh suatu dosa yang besar."[Surah al-israa' 17:31]
ANAK MENJADI AMANAH KEPADA IBU BAPA
"Setiap anak yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah(suci yakni muslim).Kedua-dua orang tualah yang menjadikan dia yahudi,Nasran ataupun majusi"[Bukhari]
 ANAK SEBAGAI UJIAN DARIPADA ALLAH
"Dan ketahuilah bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cobaan dan sesungguhnya di sisi Allah ada pahala yang besar."[Surah Al-Anfal 8:28]

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa