Tuesday, November 19, 2013

Farisyah :Sesuatu Yang Tidak Disangka

Salam Sayang Semua...
Bersua kita kembali...
Hari ini nak bercerita kisah Farisyah...
sesuatu yang tidak disangka...
serius...
akan dapat tahu benda nie...
ayat pertama yang keluar dari aku
"subahanallah....memang ibu tak caya"
air mata memang laju je mengalir time tue...

di awal persekolah...
aku memang selalu bertanya hal farisyah di sekolah,.....
dalam hati hanya ALLAH je yang tahu...
setiap hari aku mengadu kisah perjalanan persekolah farisyah 
pada cik poji,pada mak dan pada semua adik beradikku...
terutama kak ngah dan adik2 perempuan aku...
kadang2 aku bercerita jugak di BLOG dan FB...
namun bukan semua....
terima kasih pada kwn yang sudi memberi kata nasihat padaku...
dalam masa yang sama ...
aku ngan cik poji mencari2 apa yang terbaik buat farisyah...
diawal persekolahan....
farisyah tidak lepas ujian linus...
hanya kenal ABC...
baca dua suku kata..
tulisan memang mintak maaf ada yang boleh baca dan ada yang tak boleh baca...
matematik dia ok sikit...
mewarna,lukisan memang biasa je...
time tue cikgu pun cakap teruk sangat..
cikgu suruh banyaklan latihan kat rumah...
memang aku menangis je...pikirkan nasib farisyah...
nasib baik cik poji banyak bagi dorongan pada aku...
memnag masa tue harapan aku nak tukarkan farisyah pada sekolah khas...

tapi ALLAH itu mahal mendengar...
setiap keluhan kesahku...
akhir ALLAH balas dengan senyuman...

Pertengahan tahun...
jumpa cikgu...
cikgu cakap farisyah nampak perkembangan yang amat mengalakkan...
saringan pertama LINUS farisyah lulus...
namun bukan cemerlang...
aku time tue dah happy sangat...
farisyah ada perkembangan...
tapi aku masih lagi berusaha..
google pasal anak dyslexia,austime dan macam2 jenis sindrom lagi...
call sana sini...
time jumpa pakar setiap kali temujanji farisyah...
memang kami akan tanya apa saja janji kami puas hati...
akhirnya bulan 9 ari tue farisyah buat IQ test..
dan keputusan amat mengembirakan hati...

dalam bulan 8 ...
cikgu call cakap nak jumpa...
berdebar2 hati hanya tuhan je tahu...
rupanya cikgu nakbagi tahu...
pencapaian yang amat memberangsangkan...
awal tahun farisyah memang teruk habis...
tengah tahun cuma naik sikit je...
dan akhirnya...
perkembangan amat2 mengembirakan...
cikgu pun macam tak caya...
serius...
farisyah boleh membaca dengan bagusnya...
menulis pun dah boleh..cuma kena tambah latihan je...
matematik pun dah ok...
bahasa inggeris memang cepat tangkap percakapan cuma nak menulis je kurang...
agama..bacaan tak clear sangat sebab dia pelat,tapi fahaman dia bagus...
bahasa arab dia pun ok...

Alhamdulilah  perkembangannya luarbiasa bagi kami...
bagi orang lain mungkin biasa...
tapi bagi aku laki bini...
memang tak boleh bayangkan...
kegembiraan kami...
sehingga semuanya terbukti bila cikgu dia SMS aku bagi tahu 
farisyah dapat ANUGERAH  KHAS SINAR GEMILANG
time dapat sms tue otw pi kerja...
serius aku menangis time tu jugak...
memang aku tak caya...
farisyah pulak time ni duduk kg...
memang dalam kepala mcm mana nak pi ambil farisyah
memang kepala duk celaru...
nak pi ambil ke tak...
sampai opis...
call si jemah aka sue...
sue cakap baik ambil sebab ni anugerah utk dia...
tentu dia bangga...
call mak...
mak cakap datanglah ambil...biar dia jadi pembakar semangat dia...
dan lepas kerja kami terus balik ke TRG...
dalam masa sehari...sampai umah mak pukul 1 pagi...
esoknya pukul 3 petang kami bertolak balik...
semuanya demi  farisyah...




inilah surat yang buat aku tersenyum dan menangis sendiri...
dan  memang aku tidak duga....
sesungguhnya setiap ujian yang telah ALLAH titipkan kepada aku suami isteri...
ALLAH balas dengan senyuman...
mungkin farisyah tidak secemelang anak orang lain...
tapi farisyah tetap cemerlang di hati kami berdua...
dan farisyah dah lulus ujian LINUS..
tahun depan farisyah dah kluar dari kelas pemulihan...
masuk kelas biasa...
aku suami isteri memang puas hati...
usaha kami selama ini akhirnya berbaloi...
dalam masa yang sama aku tetap masih lagi google dan call mana2 pakar tentang perkembangan anak2...

usaha aku takkan berhenti disini...
farisyah banyak kena tolong...
korang doakan moga aku tidak putus asa dalam mendidik farisyah dan faez...
doakan moga cita2 farisyah satu hari nanti dimakbulkan oleh ALLAH...

maaf kerana terlalu panjang aku bercerita...
terima kasih kepada mereka yang sudi membaca...
 jumpa lagi...







10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

17 comments:

Qhaifa Nur said... [Reply]

sesuatu yang tak terduga Jue...
tahniah farisyah...alhamdulillah segala usaha dan doa termakbul jua...

Azura Aziz said... [Reply]

Alhamdulilah... itulah yg paling indah buat ibu macam kita kan ;)

Rizziela said... [Reply]

Alhmadullilah..pencapaian yg memberangsangkan

WaWa_EzRiLL said... [Reply]

LAA FARISYAH ADA SAKIT KE? SERIUS DIA SAMA MCM ANAK2 YANG LAIN.. WAWA BACA PUN NANGIS CIK JUE.. KLU JUMPA MCM NAK PELUK DIA.. HADIAH XTERNILAI UTK SEORANG IBU.. INSYA ALLAH DIA AKAN BERJAYA DIMASA AKAN DATANG SEBAB DIA ADA IBU DAN AYAH PALING HEBAT DIDUNIA..

eB said... [Reply]

alhamdulillah... bijak tau kakak nih... tahniah yer :)
ps: bila nk jumpa jue? :)

cik dah faridah said... [Reply]

alhamdulillah tumpang bangga....stiap usaha yg kita lakukan pasti ada kejayaan..yg pasti jgn putus asa jer...

Eliss Mie said... [Reply]

semoga farisyah boleh jadi contoh untuk adik dan orang lain jugak :)

MamaFarah said... [Reply]

sebak saya baca jue..kuat semangat jue dan hubby.. Alhamdulillah berkat doa dan usaha sama2..Tahniah Farisyah..Kekadang anak2 ni tak sangka/belum dinampakkan kelebihan oleh Allah.. Nanti buat tau n3 farisyah amik anugerah tu..Tumpang hepi sangat...

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@Qhaifa Nurmemang kami tak jangka langsung

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@Azura Azizbetul antara benda paling indah bergelar seorg ibu

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@Rizzielaalhamdulilah...

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@WaWa_EzRiLLamin....moga impiannya akan tercapai

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@eB
bila nak jumpa???
eb tentukanlah jue ok je...

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@cik dah faridahterima kasih....

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@Eliss Mieaminnnn

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@MamaFarahterima kasih...n3 dah buat hari nie

syawalsimpsons said... [Reply]

sue bangga dapat kenai farisyah..snagat 2 la bagus..farisyah dari zero..sekarang dah sama level dengan kekanak yg lain...farisyah uuiiittt aunty soya bangga meh kenai sama kamoo...rasa nak pelok ketat2 jee

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa