Monday, August 26, 2013

MasaK2 :Puding Roti Kukus Dengan Sos Kastard

Dah Isnin kita hari nie...
Salam Syawal ke 19....
(dah 19 hari syawal..hari nie baru start nak pose huhuhuhuhu)
oklah...
banyak yang nak cerita...
kisah raya tak habis lagi...
jumpa kawan2 blogger yang terbaiklah...
kisah anak2 ku..yang sentiasa buat aku senyum,menjerit...
tapi kali nie nak kongsi main masak2....
ala jue tahu korang mesti dah pro kan ...
jue je baru terhegeh2 nak buat.....

kisahnya bermula...
semalam kami tak breakfast..terus makan tengahari kat kedai...
balik singgah tesco jap..belilah barang basah sikit...
tup..tup..tup sampai rumah dalam pukul 1:30 petang...
jadual ari nie...
nak pi open house mak jemah aka sue...
tapi disebabkan cik hubby mengantuk n faez pun dah nak tidur...
maka pergilah petang2 sikit...
sementara menunggu mereka2 semua...
maka dengan rajinku....
jue trylah buat 
PUDING ROTI KUKUS DENGAN SOS KASTARD 
alhamdulilah percubaan berjaya....
suka sangat....

jom layan gambarnya ye...

sebelum dikukus ye...

ok tengah kukus

hasilnya....selepas dikukus...

resepinya puding roti...
-5 keping roti dipotong kecik2 sebelum itu letakkan butter/majerin di belakang depan roti...
-susun roti dalam loyang/bekas dan tekan2 kasi dia mampat sikit
-susu cair,esenvanila,sesudu gula halus (ikut kemanisan sendiri) dan2 bijik telur dipukul bersama...
-dah sebati tuangkan kedalam atas roti tadi...
-taburkan kismis kat atasnya...
dan kukus selama 25 - 30 minit....
(dah masak sejukkan pastu masuk dalam peti ais...baru terangkat)

resepi sos kastard...
susu cair + air +gula + tepung kastard  = kacau pastu masak kat dapur jap samapi mendidih...
ok senangkan ....simple ok...


dipotong dan letakkan sos..makan semasa sejuk...
memang sedap .....
ohsem betul....



huhuhuhuhu...
terima kasih cik poji n cik farisyah kerana memuji ibu...
wink...wink..wink...hati berbunga2....
lain kali ibu buat lagiye....

ok stop dulu nanti sambung cerita 



gambar banyak...

malas nak cuci.....nak buat kenangan...
jadilah dia personal Fridge magnet....
klik sini ye...










10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

6 comments:

syawalsimpsons said... [Reply]

sue pon suke makan puding roti ni

Sidratul Muntaha said... [Reply]

puding roti mgm mudah je nak buat cik jue
tpi dod kastad tu manjag kami malah nka buat
kami ganti dengan choc ganache
eeeeehehhehe

Eliss Mie said... [Reply]

aku pun suka gak makan tapi yg tensen seloyang buat seloyang aku mkn.hahahaha

zarena heeney said... [Reply]

klu ena, ena akan bakar jea
bkr smp kekuningan
sejukkan mkn dgn sos kustard
nyum nyum nyum sedapnya

Qhaifa Nur said... [Reply]

resepi banyak dah ambil Jue..
buatnya tak lagi...
fuhh...sedap ni..

Sheila Salim said... [Reply]

Assalamualaikum sedapnya kak! insyallah nak try nanti :)

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa