Tuesday, July 30, 2013

RESEPI : Ayam Masak Ala Rendang

Salam 21 Ramadhan...
tinggal beberapa hari lagi nak raya....
persiapan raya mcm mana ?
dah siap semua....

oklah nak kongsi resepi 
AYAM ALA RENDANG...
resepi paling mudah,cepat dan sedap....
cik jue klu tak tahu nak masak apa...
nielah yang cik jue masak...
sebab sepat dan sedap...
makan dengan nasi panas2..memang terangkat....
dan klu adik cik jue dtg umah...
nilah lauk yang dia selalu request...

resepi  campak2 namanya...

bahan-bahan

1/2 ekor ayam
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 batang serai
10 biji cili api
kunyit hidup
halia

cara-caranya

1. ayam dipotong ikut suka. dan dibasuh bersih 
2. semua bahan tadi dikisar halus 
3. panaskan minyak, dan masukkan bahan yang dikisar, biarkan ia garing dan naik baunya 
4. kemudian masukkan ayam 
5. kacau rata. masukkan air sedikit dan biarkan empuk. masukkan garam dan gula serta perasa.


ok dah siap...
simple ajekan....janji sedap.....
selamat mencuba....



gambar banyak...
malas nak cuci.....nak buat kenangan...
jadilah dia personal Fridge magnet....
klik sini ye...



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

6 comments:

syawalsimpsons said... [Reply]

ok set....insyallah sue try balik ni K..tapi bukan ayam kot..penat la makan ayam...kasi lauk lain la..kakkakakakka..boleh tak

Nad MamaZN said... [Reply]

Wow!! Sedapnya!
Kite bookmark resepi cikjue ni
Nnt2 leh try! :)
Tq cikjue!

Sidratul Muntaha said... [Reply]

aku selalunya bese jugak masak ayam macam ni
tpi aku tak pnaggil ala2 rendang
sbb rendang kena ade lengkuas
btw..
mcm masakan minang jugaklah
sedap weih..
nak2 klu mkn dgn lempeng

Qhaifa Nur said... [Reply]

bln posa buat rendang...
raya buat lagi kan Jue...
sedapnya...

Masya said... [Reply]

ni resepi turun temurun kami mmg mcm rendang, tp kalau mak sy buat tambah lengkuas dgn daun limau purut dah mmg ala² mcm rendang.. tp bukan rendang .... sedappnya makan x jemu..

Norhazlina Mohd. Zaki said... [Reply]

Campak-campak pun sedap kan...

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa