Wednesday, June 12, 2013

Jom Masak ~iKan Bawal Masak Pedas

semalam aku terajinlah sikit...
Tapi sebenarnya simple dan mudah je...
Ikan Bawal Masak Pedas/ Sweet Sour pun Boleh kot...

simple dan senang 

bahan2nya ialah:

ikan bawal
tomato 2 biji
sos cili
1 biji bawang besar-dicincang halus
2 biji bawang putih-dicincang halus
2 biji cili -ditumbuk 
3 biji cili padi-ditumbuk
halia-dicincang halus
garam
gula 
kunyit
minyak untuk mengoreng dan menumis

caranya ialah:

  • ikan bawal di sapukan garam + kunyit dan di biarkan seketika kemudian digoreng 
  • tomato dicelur sehingga mengelupas kulitnya-tutup api dan biarkan sejuk seketika selepas tue lenyek tomato tadi 
  • tumis bawang putih,bawang merah dan halia sehingga naik bau
  • masukkan cili dan cili padi yang ditumbuk tadi,tumis sampai pecah minyak
  • masukkan sos cili,tomato yang dilenyek,garam dan gula
  • dah mendidih tutup api dan tuangkan keatas ikan tadi
  • kalau suka bolehlah letak daun bawang keatasnya...
huhuhuhuhuhu...
itu aje...senangkan...dalam 20 minit dah siap....
sedap dimakan dengan nasi panas2....



~anak daraku dok ajak buat cupcake sama2..bilalah nak buat nie...hari2 duk tanya..mcm ibunya pandai buat cupcake..tengah duk google resepi kek coklat kukus paling senang~



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

7 comments:

Nad MamaZN said... [Reply]

Cikjue, lapo plak nengok ikan bawal tu :)

syawalsimpsons said... [Reply]

bestnyer farisyah ajak buat cup cake sesama..kalo aajak hero2 ni selamatla dapur jemah ni

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ said... [Reply]

Wah Sedapnya, Kalo bawak bekal ni sure tmbah Nasi Lagik....

Sidratul Muntaha said... [Reply]

yum yum yum..
sedapnya..
lapo..lapo..
ikan..ikan..

Salina@IbuAqil said... [Reply]

Amboi2!!! Sedapnya..
Rindu kat cik jue ngn anak2..
Sorry cik jue lama x menyinggah..

Falsya said... [Reply]

vavava,sedappppp..falsya bile preggy nie kan serious malas sgt nak masak..tetibe xde ilham nak masak ape...

::EIDA:: said... [Reply]

ida amik resepi akak yeee ;)

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa