Tuesday, April 2, 2013

Puree Brokoli Dan Puree Nasi


wah rajin nampak....
masuk n3 kedua hari ni...
banyak kerja tapi tertangguh sebab AUDIT 5S ....
oklah...sebab weekend kami busy dgn event...
jadi puree aku buat mlm tadi...
untuk santapan si Bambam Faez...

oklah...
jom belajar buat PUREE BROKOLI dulu ye



mula2 rebus dulu brokoli

dah siap rebus pastu blender halus2...
pastu masukkan dalam bekas kuib untuk bekukan...
pakai bekas yang tertutup ye...
nanti senang ambil satu2..
aku biasanya campur dengan puree nasi sebab faez tak suka makan klu tak de nasi...
tapi kalau buah dia ok je...


ok skrg puree nasi pulak ye...
mula2 korang basuh bersih2 beras tue..dah tue jemur jap kasi kering
dah kering korang goreng beras tue tanpa minyak ye...

dah siap goreng...sejukkan sekejap pastu korang boleh blender ye...

blender kasi halus ye...
ok pastu masukkan dalam bekas ,pastu boleh simpan dalam peti ais..nak buat bubur korang ambil le sedikit masukkan air dan rebus 
sampai jadi bubur...
ini hasil selepas di kisar ok...

ok ini hasil nasi yang telah di rebus tadi ...
masak sampai jadi halus tau...
kalau tak halus gak korang dan masak korang blender lagi sekali...


ok inilah dua resepi puree untuk korang...
hahahaha mcm teror benor ajar orang buat puree sedangkan aku pun google gak...hahahahha
 alahmdulilah faez sekarang memang berselera je makan...
aku asyik lupa je nak snap gambar dia time dia makan...
tapi wajib campur ye...

senarai puree faez setakap nie..

1)puree epal
2)puree peer
3)puree nasi + kismis + kurma
5)puree nasi + puree lobak (seketul nasi seketul lobak)
4)puree nasi+isi ayam (campur terus masa rebus)
5)puree nasi + isi ikan (campur terus masa rebus)
6)puree nasi + puree brokoli (2 ketul nasi seketul brokoli)

( geng2 blog ada cakap tak sesuai bg makan ikan  atau ayam sebab faez baru 6 bulan..jadi aku stop jap...)

setiap puree aku bagi makan 3 hari pastu aku tukar menu..
budak tue makin bambam dan makan tegak tubuhnya...
berazam taknak kasi makan nestum lansung..biar penat mcm manapun akan berusaha buatkan dia puree
dan berasa puas tengok dia makan sambil berebut bekas dan sudu sebab tak sabar nak makan...
kadang2 kakak join makan sekali sebab makanan adik sedap katanya


Salam takziah buat Abang Abil atas pemergian kak GEE semoga ALLAH mencucuri rahmat keatas ROHnya..alfatihah..pengorbanan seorang suami yang tiada galang gantinya..http://abil4fauziah.blogspot.com/

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

8 comments:

Ya ALya said... [Reply]

setiap budak tak sama kan.....cam anak ya mmg makan nestum je,bubur n puree tu mmg langsung tak nak makan...menangis2 lak tu bila di bagi...

selera sungguh faez makan yer....

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

@Ya ALyabetul ya setiap budak lain..jue sebab faez nak makan klu dia taknak memang jue bagi nestum jugak..mcm kakaknya dulu

ch@ said... [Reply]

yummy, sedapnyaaa... dulu buat puri tak pnh nk rasa, now buat puri wajib masuk mulut dulu, hahaa.

mamafarah4 said... [Reply]

seronok kan jue buat mknn tuk baby ni..hehehe..lagi teruja sbb mcm2 nk buat..biarlah kita penat sedikit janji ank tu mkn hasil tangan kita.. berbaloi.. Alhamdulillah

Eliss Mie said... [Reply]

aku tak pernah buat puree. dulu aku buat bubur nasi ajer campur carrot ker, brokoli then aku blend.

ni lepas bekukan, nak cairkan mcm mana? panaskan balik la? aku dungu sket :p

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

ch@
hahaha sekali rasa rupanya sedap jugakkan..

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

mamafarah4betul lagi2 tengok dia makan...puas hati

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply]

Eliss Miesama je eliss mcm buat bubur nasi campur sekali yg ni cuma senang sebab buat asing2 pastu bekuka..esoknya keluarkan yang nak makan pastu cairkan je...biasanya aku biar cair sendiri..bila dia nak makan aku masukkan bekas tadi dalam air panas..klu ada warmer lagi senang kot...kasi dia panas sikit

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa