Monday, December 31, 2012

Orentasi Tahun S.A.T.U Buat Farisyah


salam Semua...
tanggal 29/12/2012....
farisyah dah mengarung pakaian rasmi sekolah rendah iaitu 
baju putih dan kain biru gelap...
perasaan time tue...
farisyah: seronok yang amat sampai malamnya tak lelap asyik berjaga je...tanya dah pagi ke belum
ibu n ayah: macam tak caya anak dah besar dah masuk tahun satu..dah masuk 7 tahun..dah nak alami alam persekolah buat anak

jom kita bercerita...
seawal 8:30 pagi kami dah sampai di Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 16 (2)
masuk pendaftar tengok farisyah dapat kelas 1 LOTUS..
kat sini takde peperiksaan menentukkan kelas...
bila tanya cikgu ...jawapannya..
tahun satu sama je kita ajar kasi ok tahun dua baru tentukan kelas...
(ok aq suka cara nie...semua budak dia tidak dibezakan tarafnya kepandaiannya..kerana kadang2 pada awalnya dia slow tapi lama2 dia ok)

sebelum sampai kesekolah...

saya dah dapat tag nama yang besar

sebelum taklimat dimulakan...
farisyah kena beratur ikut kelas dan akan dibawa kekelas 1 lotus..
ibubapa tak boleh ikut..kena tinggal dalam dewan...
alhamdulilah farisyah ok bila ditinggalkan...

taklimat pun bermula...




selepas selesai taklimat dalam pukul 11:00..
ibu bapa boleh ambil anak2 kat kantin ...
kenapa kat kantin???
jom tengok aktiviti mereka!!

 tengah mendengar taklimat
taklimat macam mana cara nak beli makanan dan minuman dikantin

 ustaz tengah bagi taklimat
budak2 baik je dengar.siap ada demo lagi macam mana cara beli makanan...
kat sekolah tue takde jual makanan ringan...
menu dia cuma nasi lemak,bihun goreng,keut tiew goreng,mee goreng dan nasi goreng..harga RM 1 sepinggang'
air pun sama RM 1 segelas...
maknanya setiap ibu bapa kena bekal RM 2 sahaja untuk anak2...


mak ai ..zaman aq sekolah dulu mak hanya kasi 50sen je pi sekolah rendah

masa ni suruh farisyah belajar beli makanan dan minuman dikantin...
alhamdulilah berjaya...
sebenarnya aq dan hubby tak percaya rupanya farisyah dah pandai berdikari sebab selama nie semua kita orang buat untuk dia.....


ok maka tamatlah hari orentasi farisyah disekolah...
tak sabar nak tunggu rabu FIRST DAY dia..
buku teks cikgu dah kasi tapi takpayah bawak dulu sampai dapat jadual waktu lagipun dua minggu awal nie orentasi mengenal alam persekolahan...



moga farisyah menjadi anak yang berguna di dunia dan akhirat,
ibu tahu mungkin farisyah tak sehebat orang lain dan selaju orang lain untuk memahami apa yang cikgu ajar tapi ibu tahu farisyah akan cuba untuk jadi macam orang lain dan ibu tahu anak ibu pasti berjaya seperti orang lain satu hari nanti.

nasihat cik jue pada korang semua....please jangan banding anak2 kita dengan orang lain atau dengan adikberadiknya sendiri kerana setiap anak lain perkembangannya.

dan semua orang nak anak berjaya tapi jika dia memang dianugerahkan "istemewa"terima dengan hati yang tenang kerana setiap yang berlaku inn shaa ALLAH...sesuatu yang lebih baik menanti kita nanti...



selamat tahun baru 2013 buat semua


10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

7 comments:

cik dah faridah said... [Reply]

mesti seronok dia msk djh 1...bljr berdikari kat sek..

Falsya said... [Reply]

kite pun excited jugak farisyah dh start sekolah..hehehe..farisyah gud gurl..belajar rajin2 okayh..

betul la jue..zaman falsya dulu singgit je dh boleh beli makanan skali ngan air..

syawalsimpsons said... [Reply]

teringat waktu masuk sekolah dolu2

Nad @ MamaZN said... [Reply]

Setuju dgn ayat2 cik jue kaler merah tu...

Qhaifa Nur said... [Reply]

itulah anak2 Jue...walaupun dah cukup besar dimata kita..bila pergi sekolah kebangsaan air mata tetap mengalir juga...dunia realiti bersama mereka...

amzar pun thn satu nanti...moga beliau kuat semangat...comel kakak pakai uniform sekolah...

LYAfrina said... [Reply]

alhamdulillah.. auntie doakan moga farisyah berjaya ye...

lya setuju dn kata2 cik jue.. lya pon xkan bndingkn ank dn ank or lain..sbb setiap ank ade potensi berbeza.... beitu gak dn farisyah..pasti ade keistimewaannya kan... sama ak dgn asya..mybe dia x sama dn knk2 seusia dia.. tp dia ttp juara kt kan..

anie said... [Reply]

betul2..aku setuju

eh..tue kat kantin sekolah ke..cantiknye siap skirting merah cam org kawen gitu..hehehe

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa