Thursday, October 18, 2012

Kisah Kelahiran Faezuddin (pengalaman di C-zer)

alhamdulilah.....masih sempat up date blog arinie...
mengambil peluang faezuddin tidur....
oklah kita sambung cerita semalam ye....

29/09/2012-SABTU
 malamnya cik jue puasa seperti malam sebelumnya,kali ini doktor tak bagi tahu pukul berapa aku nak kena operat.perasan takut aku dah hilang memang cik jue dah tak rasa apa2 dah.
pagi2 cik jue dah bangun,mandi dan solat.kali ini aku dah serahkan segalanya pada ilahi.redha apa yang telah ditentukan oleh ALLAH dan seandainya umur aku hanya sampai disini,aku pohon padaMU ya Allah moga anak2 dijaga dengan baik.
Pukul 7:30 beberapa orang nurse datang dengan membawa baju operat dan katil untuk membawa aku ke bilik OT....
rasa cuak terus datang yelah hubby belum sampai.aku sempat call bagi tahu kat dia dah nak masuk bilik ot.terkejut dia,masa tue dia tengah siap2 nak datang hospital,aku tahu memang akau tak sempat jumpa dia jadi aku mintak maaf siap2 denagan dia yang tak tahan siap pesan kalau jadi apa2 kat aku,jaga anak2 elok2,hubby kata...
"ye ayah janji..ibu jangan takut insayallah ibu dan anak akan selamat"
selepas semuanya selesai aku ditolak kebilik OT...
sepanjang aku ditolak yang aku tahu mulut aku tak habis2 dengan 

suruh anbiya

 LA ILA HA ILLA ANTA, SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZZOLIMIN

"Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri"

bila dah sampai ke bilik ot...
petugas2 bilik ot ambil alih pulak...bilik ot tue sejuk nak mampus...
dengan sehelai baju yang nipis rasa sejuknya sampai ketulang hitam..
benda pertama petugas ot tue buat mintak maaf pasal kes semalam...
layan memang baik yelah sebab semalam dah buat silap...
aku di tolak di ruang menunggu dan dipakai kan dengan selimut pemanas...
bila semua dah selesai aku idtolak ke dewan OT
dewan ot aku no 5..
dengan kelengkapan barang kat sana membuatkan aku bertambah takut dan berdebar2...
dari katil yang besar aku dipindahkan ke katil OT yang jauh lebih kecik...
 ok proses bermula...
first
aku diberi sebijik bantal untuk di peluk semasa dicucuk ubat bius di belakang..
pakar bius yang cucuk tue baik sangat berkali2 di ukur tulang belakang dah puas hati baru di cucuk..
dia cucuk pun dengan lemah lembut sangat tanpa rasa sakit langsung...yes memang tak sakit langsung....
cuma terasa seperti kena gigit dengan semut sahaja...
selepas ubat dah berjalan
apa yang aku rasa?????
aku rasa kebas seluruh tubuh...kaki rasa besar mcm kaki gajah..
bila doktor suruh angkat kaki aku rasa aku dah angkat tinggi padahal tak terangkat langsung....
tangan kanan dipasang drip,tangan kiri dipasang tekanan darah...
lepas tu dihidung dipasang oksigen...sungguh2 tidak selesa.....
rasa gatal pun ada...

masa doktor sedang duk godek2 perut aku ....
kadang2 aku terpandang cermin ditepi ..bila tengok darah yang banyak terus aku tak pandang....
memang tak rasa apa...
cuma bila doktor menjerit
"0k puan kami nak tarik anak puan...tarik nafas ye"
time tue aku rasa mcm doktor tarik sesuatu dari perut dan tetiba bercema suara bayi...


Ya Allah sungguh indah ciptaanmu....mengalir air mata aku time tue....
bila doktor suakan bayi yang masih basah dan bagi tengok apa jantinanya....
aku belek setiap jari tangan dan kakinya...
YA ALLAH aku bersyukur padamu ilahi akhirnya aku sudah ada sepasang anak yang comel...

bila semuanya dah selesai
aku ditolak ke ruang pemanasan sambil menunggu untuk di bawa ke dalam wad...
disinilah aku rasa faez menyusu buat kali pertama walaupun susu takde lagi...

alhamdulilah semuanya berjalan lancar ...walaupun pelbagai dugaan yang aku terima sehari sebelum
aku di c-zar....

jika orang tanya mana kamu nak...
bersalin normal atau operat....
aku akan pilih untuk bersalin normal kerana nikmat bersalin normal tidak sama dengan c-zer walaupun c-zer aku tak rasa sakit langsung...
selepas operat pun aku tak rasa sakit cuma kadang2 aku rasa nyilu jelah....cuma mula2 lepas operat je nak gerak susuah sikit....janji pandai jaga lepas tue insayallah semuanya ok....



oklah stop sampai sini ye...
lain kali jumpa lagi.....



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

10 comments:

JaSSNaNi said... [Reply]

assalamualaikum..
memang ngeri skit bila dengar operate.. alhamdullillah.. dah lepas kan.. :)

~ yus ~ said... [Reply]

Tahniah Jue. Akak tak pernah ada pengalaman c-zer, tak tahu bagaimana rasanya, tp sentiasa berdoa walau agar semua anak dapat bersalin normal.

syawalsimpsons said... [Reply]

syahdunyer baca time kuarnyer faez tu kan...mmmm...mmg nikmat bile normal kan..sue 1st time rasa..ya allah bersyukur sangat ke hadrat ilahi...time syawal dolu normal_vacum...tapi kali ni mmg terasa normalnyer..indah kan ciptaan allah i kan

anie said... [Reply]

fuh..dengar cite ko aku takut gak la nak czer..yelar ditolak dalam bilik bedah dalam keadaan sedar...huhuhu...takutnye...
xkisah camne pun janji baby selamat dan sihat...

cik dah faridah said... [Reply]

bila baca citer ni terasa diri sendiri plk..sbb dah lalui dulu masa anak sulong czer gak

Imaan09 said... [Reply]

bab kronologi bersalin ni, tetap laa mengharukan.. adoi.. *tahan ayaq mataaa*.. besnya.. tahniah skali lagi

Qhaifa Nur said... [Reply]

begitu juga yg terjadi masa lahirkan anak k3 dan k4...sama betul
oleh bersalin normal walaupun sakit nak meneran baiknya sepanjang hayat....
czer walau x sakit..penjagaannya leceh (potong bhg dalam yg kita x nampak baik tau tidak).......
sekurang-kurangnya kedua2 pengalaman bersalin telah saya rasai.....
bila lihat wajah anak lupa semua itu.....

ch@ said... [Reply]

hiks... pengsan terus masa czer hari tu, tau2 tak boleh buang air, huhuuu. bhgn masing2. apapun tahniah kakJue. mari kita berpantang bersama-sama.

sue zainun said... [Reply]

takut juga dgr pengalaman czar nih..apapun setiap org xsama kan..selamat berpantang cik jue..

@e_da said... [Reply]

pengalaman cikjue ni sy dah rasa masa bersalin mika..dan akan rasa yg sama diulangi khamis ni....doakan sy pula ya....

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa