Thursday, June 14, 2012

Pengimejan Resonans Magnetik (MRI)

semalam tak online....sebab cik jue kena sakit perut...
pi hospital kena cucuk n masuk air..alahai hanya itu je mampu bila kena gastrik time mengandung nie....
cik jue nak berkongsi atikel tentang MRI...yelah 4/7/2012 anak dara kesayangan cik jue nak kena buat MRI...hati ini hanya  ALLAH je yang tahu...moga semua keputusan yang keluar mengembirakan hati cik jue dan hubby..namun kalau yang keluar itu bukan keputusan yang terbaik..insayallah kami akan terima dengan redha.....
kerana ini janji kami berdua....
namun kami tetap berdoa semoga semua ok......


 senyummu gelak tawamu buat hati ibu ngan ayah tenang
bila kau menangis ibu dan ayah jadi susah hati....
anak ibu dan ayah yang suka bercakap banyak....
mulut potpetpotpet tak henti2....
ibu suka layan tapi kadang2 ibu geram sebab penat nak jawab...
ayah pun sama...
suka dipuji dan minta dipuji...
akan mintak maaf jika buat salah tak kisah besar atau kecik...
bila ibu ngan ayah tak paham farisyah cakap ape...kamu mesti cakap...
"sya kan cakap pelat"
ibu suka tenung time farisyah tidur....
rasa sayu sangat bila ibu tengok farisyah tidur...
so sweet....aduh ibu dah tak boleh cakap lagi...
air mata ibu bergenang dah....
apa2 pun ibu dan ayah sentiasa doakan yang terbaik buat farisyah...
ibu ngan ayah sayang farisyah sampai hujung nyawa kami berdua....


TQ http://www.radiologymalaysia.org/ kerana berkongsi sedikit ilmu dengan kami...


Skan MRI menunjukkan ketumbuhan kelenjar pituitari
Skan MRI otak menunjukkan pendarahan subdural

Apakah MRI?
 
Ini adalah sejenis pemeriksaan pada badan manusia yang menggunakan gelombang elektromagnet dan komputer canggih untuk menghasilkan gambaran organ dalaman badan manusia. Untuk melakukan ini, pesakit akan diletakkan dalam ruang kosong sebuah magnet besar, yang menghasilkan medan magnet beberapa ribu kali ganda kuat daripada Bumi.

MRI digunakan untuk...

Gelombang radio digunakan untuk menghasilkan gambaran struktur dalaman badan. Ini satu-satunya cara bukan invasif untuk melihat ke dalam badan manusia tanpa menggunakan kateter atau pembedahan. Struktur sekecil sebesar satu milimeter dalam diameter boleh digambarkan. Penggambaran tisu dapat diperoleh. Saluran darah (pembuluh darah) boleh juga diimej tanpa menyuntik kontras medium. Struktur dan fungsi jantung juga boleh diperoleh. Gambaran yang diperoleh boleh dikaji oleh Pakar Radiologi untuk mencari bukti penyakit. Tidak terdapat radiasi dan tiada risiko yang diketahui terhadap golongan kanak-kanak atau dewasa.

Apakah jenis alat-alat skan MR yang berbeza?

Terdapat beberapa jenis alat skan MR. Jenis yang menggunakan magnet yang lebih kuat biasanya menghasilkan gambaran yang lebih baik. Alat skan MR terdiri daripada sebuah magnet dengan lubang laras di tengah yang dikenali sebagai bor. Pesakit akan diletakkan dalam bor magnet ini. Bor mempunyai diameter yang berlainan dan mungkin sekecil 60 cm. Panjang bor adalah lebih kurang 1.5m. Walau bagaimanapun terdapat alat skan MR yang mempunyai magnet terbuka. Ini akan lebih sesuai untuk pesakit yang mungkin tidak boleh tertahan berada dalam tempat yang tertutup dan sempit alat skan MR. Prosedur intervensi dengan panduan MR juga mungkin dijalankan dengan mengguna alat skan MR magnet terbuka.

Siapa yang boleh menjalani skan MRI? Langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil kira

Majoriti pesakit boleh menjalani skan MRI. Prosedur ini juga selamat untuk wanita yang sudah mengandung melebihi empat bulan. Mereka yang kurang empat bulan mengandung harus berbincang dengan doktor mereka dan Pakar Radiologi yang menyelia pemeriksaan sama ada pemeriksaan ini diperlukan ataupun terdapat kaedah pengimejan lain yang boleh memberi maklumat yang sama.

Lazimnya, pesakit yang berat badannya melebihi 140 kilogram tidak boleh menjalankan prosedur pemeriksaan MRI. Walaubagaimanapun, teknologi telah mara dengan rekaan bentuk MRI terbaru yang mempunyai bor yang lebih besar sekarang.
MRI boleh menyebabkan kecederaan parah ataupun maut jika pesakit mempunyai bahan logam dalam badan mereka. Pesakit-pesakit yang mengandungi objek-objek dalam senarai berikut umumnya tidak boleh menjalani pemeriksaan MRI tetapi pada hari ini, dengan menggunakan bahan baru untuk peralatan dalam badan, MRI menjadi satu kemungkinan. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk menyemak senarai ini untuk memastikan prosedur MRI yang selamat.
Skanner MRI terbuka dan pesakit yang tengah diskan ternampak melalui tingkap kaca berplumbum (leadglass) oleh Pakar Radiologi ataupun juru x-ray yang menyelia pemeriksaan MR ini di dalam bilik kawalan
  • Perentak (Pacemaker Jantung)
  • Badan asing logam
  • Implan logam
  • Injap jantung
  • Staple pembedahan
  • Serpihan Logam
  • Kelip Aneurisme
  • Gulungan Vaskular dan penapis
Apakah persediaan yang harus diambil sebelum MRI?

Ini bergantung kepada bahagian badan pesakit yang akan diperiksa, pesakit  mungkin diperlukan berpuasa (tidak makan dan minum) selama enam jam sebelum pemeriksaan. Pada masa pemeriksaan, pesakit wanita seharusnya tidak memakai sebarang mekap muka kerana ini akan menjejaskan gambaran yang diperoleh. Pesakit mungkin diperlukan untuk bertukar kepada gaun hospital dan menanggalkan semua bahan logam (seperti barang kemas, tali pinggang, kancing, pin dan sebagainya) sebelum memasuki bilik skan MRI.  

Apakah yang akan berlaku semasa MRI?

Selepas menemu ramah pesakit, juru radiografi/x-ray akan menolong pesakit baring di atas katil alat skan. Saudara mara yang rapat mungkin boleh dibenarkan dalam bilik skan bersama pesakit semasa pemeriksaan, jika perlu. Penyumbat telinga juga dibekalkan kepada pesakit, kerana akan terdengar bunyi ketukan kuat semasa pemeriksaan. Katil skan kemudian akan dimasukkan ke dalam terowong (bor) magnet. Adalah penting bagi pesakit untuk berbaring tanpa bergerak sepanjang pemeriksaan. Sedatif mungkin akan diberi kepada kanak-kanak dan untuk pesakit-pesakit yang senang terganggu. Bagi beberapa unit MRI, proses skan ini dijalankan di bawah anestesia bagi kanak-kanak. 
Pihak juru radiografi boleh dihubung menggunakan interkom sepanjang prosedur. Juru radiografi akan dapat memerhatikan pesakit melalui sebuah tingkap kaca di bilik kawalan atau melalui monitor TV menggunakan kamera yang dihalakan ke dalam mesin skan. Pakar Radiologi mungkin akan memutus untuk memberi pesakit suntikan media kontras khas (gadolinium) bagi skan MRI. Ini boleh menghasilkan perasaan hangat seketika. Masa pemeriksaan berbeza dari 15-45 minit (atau lebih singkat) bergantung pada bahagian badan yang diperiksa dan juga bergantung kepada kekuatan magnet. Umumnya, tiada kesan sampingan daripada pemeriksaan ini.

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

4 comments:

anie said... [Reply]

Ya Allah semoga results farisya terbaek sekali..dan semoga ko n pojie diberi kekuatan...

Sh@ S@peri said... [Reply]

cik jue, anim pun pernah buat ujian MRI ni masa anim ngandung anak ke 2 aritu..masa tu kandungan anim 7 bulan...tujuannya buat MRI tu nak tau sama ada tulang punggung anim boleh bersalin secara normal atau tak..nak masuk dalam bor tu mmg mengerikan..semoga farisya tenang hadapi ujian tu....

eB said... [Reply]

yg pntg ms scan tuh kena tng & ikut arahan, kalo x, ms akan jadik lagi panjang & kiter akan jadik bertambah letih... bukan sng nk baring diam2 kat dlm trowong tuh tau (ikut experience eB la)...
smoga result yg dpt sok hepi.... tc yer :)

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said... [Reply]

Semoga keputusanya ok dan farisyah sihat hendaknya..AMIN.

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa