Wednesday, January 4, 2012

MenCabarNya menJadi seoRang Ibu

 
 
ALHAMDULILAH ....
selamat sudah farisyah memasuki PRASEKOLAH...
nama sekolah Baru farisyah ...
Sekolah Kebangsaan Presint 16(2)
(nanti cik jue update cerita hari pertama disekolah..kamera ngan hubby)

ibu...
memang mencabar bergelar seorang ibu ini...
alhamdulilah sudah hampir 6 tahun aku bergelar seorang ibu buat anak daraku..
aku rasa2 betul mencabar menjaganya..
dari kecik sampai sekarang...
mula2 masa lahirkannya...
berjaga dari pukul 12 tengahmalam sampai 6 pagi ni dalam pantang...
pastu berubah waktu tidur mengikut umur dia...
penat hanya "DIA" yang tahu...
 
menjangkau umur 4 tahun...
kesihatan farisyah merosot...
inilah dugaan yang paling berat aku terima...
masuk bilik operation menemani dia untuk buat BYPASS...kerana PDA...
menginggalkan anak diatas katil dengan mengajar dia mengucap...
kerana sebarang kemungkinan bakal terjadi...
namun aku redhai dengan ketentuan yang telah di tetapkan untuk aku...
mulai itu aku menjadi penghuni tetap hospital...
berulang alik setiap bulan temujanji dan terus temunjanji...
 
alhamdulilah setiap perubahan farisyah sungguh menbanggakan ibu...
walaupun sebenarnya kadang2 aku rasa tewas menghadapi dugaan ini...

kalau sebelum ini farisyah taska kat bangunan sama dengan opis ibu..
tapi hari ini mulalah pengalaman baru buat farisyah...
farisyah tak lagi berada di tadika bawah ...
kami hantar dia jauh sikit pada opis...
walaupun hati ini berdebar2...
kerana risau kalau apa2 jadi kat dia...
namun hati ini harus kuat demi farisyah ...
dan 
bila linangan air mata menemani dia tadi...
hati ibu kembali runtuh...
namun ibu diajar untuk kuat...
alhamdulilah semuanya berakhir dengan baik....

Inilah dugaan aku sebagai seorang ibu...
bagi mereka yang menempuhi dugaan yang lagi teruk dari aku nie..
aku memang doakan yang terbaik buat kalian...
kerana kadang2 aku ras tewas untuk tempuh dugaan ...
namun aku harus kuat demi permata hati yang tiada nilainya ini...
kerana....
 
AKU PEGANG KATA-KATA ini......
 
"sesungguhnya ALLAH menguji kita kerana ia tahu kita mampu menghadapi dugaan ini"

"Aku pegang kata2 ini,inilah membakar semangat aku,
aku pernah mngeluh.....aku pernah menangis menyesali nasib aku..dan aku pernah marah padaNYA kerana aku rasa DIA tidak adil untuk aku....."

dan satu lagi buat aku kuat semangat ialah bila hubby aku sendiri cakap...

kerana farisyah....
 ibu dah tak mudah nangis ..ibu dah kuat dan ibu dah keras hati tak mcm dulu... bila farisyah kena cucuk ibu tak nangis mcm dulu ibu dah boleh pujuk farisyah nangis masa farisyah kena cucuk"
semuanya hanya kerana farisyah...
 

WaHai anakKu ..NUr Farisyah....
Ibu baNGGA menjadi Ibu Mu...
Ibu BaNGGA KerAna Ibu Adalah INsan TerPiliH...
Ibu bAngga ....



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

20 comments:

Sidratul Muntaha said... [Reply]

syahdu la kdg2 kau baca entry kelelahan ko dlm emnajga farisya..
bukannya tewas atau keluh kesah ko punay entry tu tpi lebih luahan hati sbb ko rasa mcm give up.
up in the end,farisya jugak jdi penguatnya..
doa byk2 jue
mintak pada Allah esok,bila tua farisya jaga kamu smpai hujung nyawa...

*insyaa Allah..
aku takleh ank komen pnjng2 sbb menangis tiap kali baca entry2 ko jaga farisya ni
sebab aku pun rajin kuar masuk spital jaga aqil dulu

MRS. K said... [Reply]

farishah kuat!!!

rajin2 pegi skool yer

airis naufal said... [Reply]

MELELEH AIR MATA SEKETIKA BILE BACA ENTRY INI.. RASA MCM SAYA ADE KAT TMPAT KAK JUE.. semoga k.jue trus kuat.. Allah tau kekuatan kakjue, sbb tu la Allah uji..

Sh@ S@peri said... [Reply]

setiap orang diberi dugaan yang berbeza2...sesungguhnya setiap dugaan yang diberikan olehNYA pasti ade hikmah disebaliknya..kita sebagai hambaNYA perlu sentiasa bersyukur atas nikmatnya dan redha dengan qadaq dan qadarNYA.....

LYAfrina said... [Reply]

lya doakan agar segala pjalanan pmbelajaran farisyah kat sekolah bjln dgn lncar.. cik jue lg la..mcm2 perasaan y hadir kan... sbb cik jue tgk setiap step pkembngannya dr dulu hingga kini.. apa2 pon..lya pasti farisyah blh berdikari dgn kawan2 dia n belajar pndai2.. :-)

ch@ said... [Reply]

kita yg tak keluar masuk hospital pun, bila baca pasal kak jue dgn farisyah, hati ni sedihhh sgt. kita doakan smuanya berjalan dgn lancar. setiap ibu tu jadi kuat kerana anak. itu mmg kita akui sgt2.

apa pun, happy day school buat farisyah, anank aunty ch@ dah besarlah. rasanya baru je knl dgn farisyah.

anie said... [Reply]

semoga ko terus kuat n kuat jadi seorang ibu kepada cik mek molek farisyah nie okey...

~ yus ~ said... [Reply]

terharu pula baca coretan jue ni...

akak pasti Farisyah pun bangga punya ibu seperti Jue...

terus kuat ya jue demi farisyah...

amiey lee said... [Reply]

harap cik jue terus tabah aminnn

*sedehhh baca

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@Sidratul Muntahatulah ayu kadang2 aku rasa give up sangat tapi last2 farisyah jugak penguat aku...apa2 moga farisyah membesar dengan sihat dan kuat

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@MRS. K10Q insayallah...

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@airis naufalharap2 begitulah ayu..kuat dan terus kuat hadapi dugaan

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@Sh@ S@peri10Q atas nasihat...jue redhai dengan apa yang terjadi..

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@LYAfrinabetul lya...setiap perkembangan dia kak jue tengok...harap2 semuaberjalan dengan lancar

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@ch@
betul setiap ibu perlu ada kekuatan demi anak2....terima aksih kerana doakan yang terbaik buat farisyah

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@anie
tulah doakan aku terus kuat...

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@~ yus ~tulah moga farisyah terus kuat

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@amiey leemoga kita terus tabah

aNa said... [Reply]

soo touching.....waawawawawwaaa

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ said... [Reply]

sedeynya baca entry ni, moga cik jue tabah hadapi semua dugaan ni, nanti update pasal farisyah ke school k...balqis esok baru school..

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa