Monday, July 4, 2011

AKhIRnYA..kEtUpAT SoTONg mILIKKU...

Akhirnya dia Jadi Milikku Jua..dah selamat di Makan...Sedap tak terhingga..........
terima kasih mak sudi memenuhi impian ala2 mengidam tak berisi anakmu ini...
memang sedap................makan tak pandang kiri kanan.......

sotong dahlah fresh
santan yang lemak berkrim...
aduh sedapnya.....

inilah rupanya.....


gemuk2kan...

resepinya sangatlah mudah....

mula2 bersihkan sotong...
pastu beras pulut di basuh....
masukkan santan dengan garam....
pastu masukkan beras pulut tadi kedalam sotong...
tekan2 kasi padat.....
pastu tutup mulut dia tadi dengan lidi....

untuk kuah pulat...
rebusakan sotong tadi bersama2 santan dan gula melaka...
kacau2 pastu masukkan sedikit garam ....
tunggu sampai masak..pastu dah boleh hidang....

sejuk sikit dah boleh makan...
sedap.....!!!!!
first time cik hubby try dia kata best jugak....

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

11 comments:

ch@ said... [Reply]

iniiii. kalau mengidam, mana nak cari ni. aduiii.

wahida said... [Reply]

ketupat sotong? siyes tak pernah dgr...pestaim ni...sedap ye cik jue?

Nana said... [Reply]

penah makan masa g ganu dulu
tp kureng sebab sy xsuke pulut

Bionic women said... [Reply]

kalau saya buat kuah tu saya isi sedikit halia ngan halba..ada rasa berempah ler skit..hehe
aritu dah buat utk en suami,
rasa macam nak buat lagi ler..huhu

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

@ Cha: kat kg baru ada..tapi kalu tak jumpa kak jue boleh tolong buat..demi cha yang mengidam...

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply]

wahida: sedap..tapi ada yang tak suka

@e_da said... [Reply]

fav i gak ni cik jue.. selalunya kuah putih kan.. kalau g tganu mesti cari ni

~ yus ~ said... [Reply]

kak yus sama macam wahida. Tak pernah dengar ketupat sotong..huhu.

Sedap ya?

Ya ALya said... [Reply]

cam manis je.......kalu ya suka yg bersantan biasa je

Sidratul Muntaha said... [Reply]

pose nak dekat..
konfirm pasni byk kat paso...
cik jue..
jemput join contest kat blog ayu yer..

ch@ said... [Reply]

ohhh sungguh terharunyaaa. baiklah, skarang sudah aim beberapa rmh utk disinggah, mamaLieyna (Bkt. Jalil)-laksa, eima (Putrajaya)-Ns Ayam dan rumah cikJue-ketupat sotong. Syoknyaaa. T/kasih cikJue.

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa