Friday, March 25, 2011

TemuJaNJi speech Therapy ke -3

Alhamdulilah Farisyah Telah menjalani Speech Therapy kali Ke 3 PaDa 23/03/2011
kali ni farisyah telah belajar sambil bermain.....Farisyah BeLAjar Konsep Dan KegUnaan Barang.....
kali iNi dia belajar membentuk sebuah rumah dan barang2 keperluan dimana tempatnye...
walaupun benda tu kita rasa simple dan farisyah tahu setiap barang dimana letaknye ..tapi untuk menguji kefahaman dan membentuk perkataan yang digunakan rupanya ia membawa ksan kepada membentukkan minda farisyah..........

untuk kali ni cik jue nak kongsi konsep pertumbuhan kanak2  melalui beberapa kaedah;

  1. PeMaHaMan BaHasa
  • Konsep kegunaan 
         @kiri/kanan
            mengetahui kiri dan kanak-seperti mana tangan kanan,mana tangan kiri
         @mengetahui konsep atas /bawah /belakang /depan
         @TempoRal ConcepT 
             Mata - Melihat
             hidung- bau
             Telinga - mendengar
         
(setiap perkataan yang disebut hendaklah dibetullkan dengan gerak bibir yang satu persatu untuk memeudahkan farisyah menyebut dengan betul)


2.  5 Perkataan /Ayat
     menyambung ayat-bercerita kembali ape aktiviti yang di jalankan....
     setip yang dicerita mestilah mempunyai konsep
  • where
  • when
  • who
  • why
  • what
  • how
contoh (ini farisyah cakap masa cikgu di tanya)
"sya main rumah,pastu susun katil,tilam dengan bantal dalam bilik,sya main dengan cikgu,toilet tu busuk,pastu sya tengok tv dengan ibu dan ayah......-kat sini kena ade konsep kita tanya dia jawaab dan setiap patah perkataan yang disebut dengan salah hendaklah dibetulkan......."



3. Sebutan
    masih lemah dalam sebutan m,b,p ,jadi kena senaraikan pergunaan huruf itu dan ajar dia dari masa kesemasa....
  • awal-muka , milo, mata, paku, buku, pinjam,
  • tengah - kepala ,lambat , sabun ,lapar,
  • akhir - arnab, gam, lembap,
tapi ingat jangan tensionkan dia...kalau dia dah lebih 2 kali tak boleh sebut tinggalkan ubat kepada perkataan lain.....

farisyah ni jenis susah untuk tutup mulut jadi cik jue kena guna kaedah
  • memakai dia lipstik dan suruh dia lekapkan bibir dengan menutup mulut di setiap tepi kertas.....selain bermain farisyah dapat belajar menutup mulut...

salah satu punca farisyah cakap pelat ialah tidak menutup mulut semasa bercakap dan  suka bercakap laju -gopoh...kalau dia cakap satu2 kita boleh paham ape dia cakap---hehehe farisyah oh farisyah...)
(gambar cik jue up load kemudian ye..tertinggal camera kat rumah)

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

5 comments:

♥ aNJe a.k.a MaMa_BaLQis ♥ said... [Reply]

good info la cik jue...TQ for sharing

puanbee said... [Reply]

oh boleh bee ikut untuk ajar ank bee nih bagus lh cikjue :)

Mama Zara said... [Reply]

banyak info pasal pelat ni rupanya ye....

wahida said... [Reply]

farisyah boleh!! go sayang go!!
caiyok caiyok!!

ch@ said... [Reply]

itu pangai aunti ch@ farisyah, bercakap laju sehingga kekadang bercakap dgn suami sendiri pun kena ulang banyak kali, laju sangat tak menyempat-nyempat. hiii.

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa