Wednesday, October 27, 2010

Saya berpurdah bukan kerana alim atau H1N1: Rozita - Pengasas Sendayu Tinggi


Saya berpurdah bukan kerana alim atau H1N1: Rozita

Rasanya sudah ramai yang tahu tentang kesusahan lampau saya kerana banyak
majalah menyiarkan cerita itu. Niat saya tiada lain, hanya mahu menjadi
pencetus semangat untuk wanita di luar sana . Biar mereka tahu, sebagai
manusia jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk berjaya dalam hidup.

Saya pernah jadi penoreh getah, sambil-sambil itu melakukan bermacam-macam
kerja kampung untuk menampung hidup. Malah pernah juga cuba berniaga kedai
runcit, menyertai MLM dan bekerja kilang.

Apabila berjaya dengan perniagaan Sendayu Tinggi, saya mula sedar manusia
perlu ada tiga sifat jika mahu berjaya. Pertama, mereka mesti mengorak
langkah untuk memulakan perkara kecil dalam diri. Kemudian, jangan pernah
berkata tidak sebelum mencuba kerana tiada apa yang mustahil. Ketiga,
jangan suka menyalahkan orang lain.

Nilai sepuluh sen

Bila sudah berjaya mengumpul kekayaan, tiap-tiap tahun saya pergi umrah.
Ada banyak peristiwa yang dialami di tanah suci namun ada satu pengalaman
yang paling menarik. Ia berlaku ketika saya tidur lalu bermimpi, satu
suara menyuruh saya membaca beberapa ayat daripada surah Al-Baqarah.

Sekembalinya saya ke tanah air, saya terus mencari tafsir Al- Quran. Saya
mendapati antara maksud ayat yang disuruh baca itu ialah mereka yang
mendapat hidayah namun jika memalingkan mukanya, mungkin tiada lagi
hidayah untuknya selepas itu.

Saya memang sudah lama terdetik mahu berganjak ke alam (fasa) lain sebaik
sahaja usia mencecah 40 iaitu membuat persediaan untuk mati. Saya mula
melihat betapa kehidupan di dunia ini sangat singkat, indah dan perlu
dinikmati. Saya sedih mengenang ramai orang yang berjaya dalam perniagaan
tetapi hidup tidak bahagia.

Ketika saya mengejar dunia, hidup dirasakan huru-hara. Pernah saya beli
sebuah kereta dengan harga RM1 juta. Setiap kali tiba di satu-satu tempat,
saya senang melihat banyak mata memandang dan berbisik-bisik kagum. Namun
lama-kelamaan saya tersedar, rasa bangga melihat kekaguman orang itu
menimbulkan perasaan riak dan mahu menunjuk-nunjuk.

Jika syiling sepuluh sen terjatuh, pernah satu ketika saya tidak mahu
mengutipnya semula. Waktu itu saya memikirkan kelas sebagai seorang
jutawan. Tetapi hari ini, saya tidak mahu lagi bersikap begitu. Saya mahu
buang rasa riak, sebab nilai duit sepuluh sen itu besar nilainya pada
sesetengah orang dan tidak patut dibazirkan begitu sahaja.

Saya tidak pandai mengaji dan tidak tinggi ilmu agama. Jadi saya mengupah
seorang ustazah yang tinggal bersama di rumah ini untuk mengajar serta
seorang ustaz untuk berkongsi ilmu agama. Sehari setiap minggu, rumah saya
dibuka untuk orang ramai menyertai majlis ilmu yang dibuat di sini.

Impian saya yang masih belum tercapai ialah membina sebuah kompleks hasil
perniagaan. Di kompleks berkenaan saya mahu membangunkan aktiviti dakwah
di samping memberikan kehidupan kepada fakir miskin menerusi perkongsian
ideologi perniagaan.

Saya tidak mahu golongan susah yang saya bantu ini memandang saya sebagai
sumber kewangan. Saya tidak memberikan mereka 'ikan' tetapi 'pancing'
untuk mengubah kehidupan. Caranya saya beri mereka produk untuk
dipasarkan. Saya juga mengambil kuih, kerepek dan lain-lain daripada
mereka untuk dijual.

Satu lagi impian yang sedang diusahakan, saya mahu bina sebuah rumah
perlindungan untuk anak yatim piatu dan mualaf. Rumah sudah ada, tenaga
pengajar pun tidak ada masalah. Cuma tinggal mencari bayi dan kanak-kanak
untuk dibesarkan dengan pendidikan akademik berserta ilmu agama di rumah
tersebut.

Kini mula berpurdah

Purdah ini sudah lima bulan saya pakai. Bukan sebab alim, dan bukan juga
sebab H1N1. Sebaliknya inilah antara cara saya menjaga hati daripada
dirasuk perasaan riak. Bila mengenakan purdah, tiada orang yang mengenali
saya jadi tiada lagi layanan istimewa yang biasa saya dapat.

Saya tidak malu untuk mengaku, selama ini memang saya pakai tudung tetapi
hati masih kotor. Ini kerana walaupun memakai tudung saya sering kalah
bila syaitan berbisik supaya bersolek setiap kali ke luar rumah sesuai
status selaku pengasas produk kecantikan.

"Kau kenalah pakai baju yang menampakkan kelangsingan, barulah orang tahu
produk kau bagus" - itu juga antara bisikannya yang sering menewaskan
saya. Barangkali ketika itu saya antara wanita akhir zaman yang disebut
dalam hadis 'menutup aurat tetapi masih bertelanjang' .

Sebagai majikan pula, kadangkala saya memarahi pekerja kerana mahu
semuanya serba sempurna. Saya menjadi sungguh takut apabila tersedar dan
berfikir bagaimana pula saya di sisi majikan paling besar iaitu Allah
Taala? Dia pun berhak marahkan saya kerana sungguhpun solat, di mana zikir
dan amalan sunat bagi menyempurnakan lagi amalan kepadanya?

Syukurlah, perubahan yang dibuat melimpahkan bahagia dalam hidup.
Anak-anak (Nurhayati, Alif Syukri, Aiman Hazim, Nurazizah dan Nurain
Sufiyah) dan suami melengkapkan lagi dunia wanita ini.

Kini hari-hari saya lalui sambil meneguk kelazatan ilmu akhirat. Melayan
keletah anak-anak, mengulit orkid, epal Madura, daun kesum, kedondong,
kari, limau purut dan pokok herba lain; juga melayan burung, ayam, lampam,
puyuh, puyu dan tilapia melengkapkan lagi kediaman bak syurga dunia yang
saya gelar Sorga Ammi.

Sesudah solat Subuh, tatkala berdiri di balkoni rumah menyaksikan kabus
berlalu dibawa angin sambil merenung kalam-kalam bukit , saya semakin
yakin betapa perlunya saya bersyukur menjadi hamba yang dilimpahi kasih
sayangNya.

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Tuesday, October 26, 2010

SeOraNg Ibu Di Mata TuHAn



Baca dan hayati kisah di bawah ini. Fahami mesej yang cuba disampaikan. Dan paling penting, amalkan ilmu yang anda dapat.


Adalah dikisahkan….pada ketika seorang bayi akan dilahirkan ke dunia nyata.
  •  Bayi  itu bertanya kepada Tuhan : “Para malaikat di sini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup di sana? Saya begitu kecil dan lemah.”
Tuhan menjawab: “Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Dia akan menjaga dan mengasihimu dengan sepenuh hatinya.”
  • Bayi bertanya lagi: “Tetapi disini, didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa…Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia.”
Tuhan menjawab: “Malaikat mu nanti akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia di sana”
  • Bayi bertanya lagi: “Bagaimana mungkin saya dapat memahami orang-orang bercakap dengan saya sedangkan saya tidak memahami bahasa mereka?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar. Dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara untuk berkata-kata.”
  • Bayi bertanya lagi: “Apakah yang boleh saya lakukan ketika saya ingin berbicara kepadaMu?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa dan bermunajat kepadaKu.”
  • Bayi bertanya lagi:”Saya mendengar bahawa di  Bumi  banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya nanti?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu lah yang akan melindungimu, walaupun mungkin jiwa dan raga terpaksa dikorbankannya.’
  • Bayi bertanya lagi: “Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak lagi dapat melihatMu lagi.”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku dan akan mengajarkan bagaimana kamu nanti akan kembali juga kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu.”

Pada saat itu, Syurga begitu tenang dan hening sehingga suara dari Bumi dapat jelas kedengaran.
  • Dan sang bayi bertanya perlahan : “Tuhan, jika saya terpaksa pergi sekarang ini, bolehkah  Kamu  khabarkan kepadaku nama malaikat yang Kamu maksudkan itu?”
Tuhan menjawab: “Kamu akan memanggil malaikatmu itu sebagai “IBU”.  Maka ingatlah, sentiasa kamu berkasih sayang dengannya dan menghargai setiap pengorbanan ibu mu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa. Dialah satu-satunya harta mu yang tiada galang gantinya, dunia mahupun akhirat.

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak mu yang sedang membesar. Sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu. Sucikanlah 4 perkara dengan 4 perkara :
  1. Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan
  2. Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu
  3. Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Robb mu
  4. Dosa-dosa mu yang lalu dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu
 Sekian, semoga dapat sikit sebanyak manfaat daripada coretan ini.


Petikan Dalam FACEBOOK....

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

BILa Cik Jue MuLa BerGanBar...

Wah Mcm gemPak Aje BuNyiNye...Ini GamBar MAsa JamuAn Kat unIt "K"  ..JamuAn ini Baru aje Buat ari Jumaat lepas...sempeNa..BeLateD SamButan Raya,perPisahan seRta menYamBuT KeDatanGan Oarang Baru...Kat UniT "K"..Cik Jue MeruPakan JeMputanLah seBab Dah BerTukar Naik Ke TiNgkat 4....(UnIt seMaKan Dan BayaRan)JomLah Layan piC Yang Tak seBeRapa DarI ciK jUe Ye....


Dia Orang Ni Banyak amBil GamBar CandId Tu MuLut Yang Duk TerNgaNGa..SeBab duk BoRak

 DuK PosIng Ngan Mak BuyuNg Yang teNgah tuNggU hari.. AniE

1.GamBar SeRIus
2.HamPeH BeTul si KEM Ni...

Ape pun terima kasIh Buat BudaK Unit "K" Coz sudi Buat JamUAn Buat cIk Jue..WalauPun sekadar BertUkar TemPat Dari tiNgkat 2 Ke TiNgkat 4...Kalau dia orang Tak Buat Re Safer TenTu Kita Tak akan TerPisah...


10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Tak TeRpIkiR DeK akL...

Alamak TajUk BuKan Main geMpak Lagi...tapi inilah kenyataan..budak2 kalau buat sesuatu bende tu kadang2 kita terpikir yang bende tu dia buat....(alamak ayat terpening sudah)
kejadian ni berlaku pada hari lepas....balik kerje naklah masak..bukat peti ais nak keluarkan lauk ..tapi terkejut sebab satu peristiwa pelik sudah berlaku..........
korang nak tahu ape tunggu.....

CIKJue: Abang..Datang SiNi jap..
Cik HubbY : Apa.....
Cik Jue : Abang Nak Buat Kajian Pun Agak2Lah...
Cik Jue TunjUkkan BenDe Tu kat cik Hubby..apa lagi gelaklah oarang tua tue...
Cik HubbY :Bukaan aBangLah Yang Letak.....Alamak Dah keraslah...
Datang Si Kecik Tu seBab Dah bUnyi kEcoH -KeCoh Kat DaPuR
Cik Jue :Dah Tu Sapa Yang bUat..
FarIsyAh:Lah......Yang bUAt (jawab sikecik itu penyampuk)
korang nak tahu ape dia buat....jap ye cik Jue TunjUkkan GamBarnye...
v
v
v
v
v
v
telur dalam bekas ais (salah ayahnye sebab buat ais dalam bekas tak de penutup)
Ais Ni Dah Keras..teLur Tu elok Pulak Tak Pecah..bila Cik Jue keluarkan Dan pecahkan telur Tu Dah Macam Jeli (abaikan yang warna kuning tu..itu bukan kuning telur)




Camana FarisyAh Boleh buat Macam gitU???...telur tu Baru BelI masiH duduk atas KabiNat dapur sebab Tak cuci Lagi...Si ayah puLak Buat Ais Dalam Bekas Yang Tak de Tutup...Freeze Cik Jue Kat BAwah...bila si ayah dah Buat ais..maka si anak pun deNgan seLamba buKa Freeze Dan Masukkan telur kedalam Bekas ais tu tadi..disebabkan kejadian ini sedar waktu petang balik kerje..maka ais tu dah keras..sebab cik hubby buat ais malam sebelumnye..

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

FitRah PendiDikan Anak


Anak-anak perlu dibelai dan diasuh mengikut fitrahnya bukan mengikut kehendak ibu bapa. Perkara yang selalu gagal difahami oleh ibu bapa tentang anak-anak ialah wujudnya ‘sensitive period’ sepanjang perkembangan mereka.
Contohnya, semasa anak-anak sudah pandai bertatih, ada satu tempoh kita dapati anak-anak ini suka sangat memanjat tangga (sensitive period for stairs climbing).
Selalunya, kita akan halang anak itu sebab takut terjatuh atau tercedera. Lalu kita pasang semacam pagar di tangga untuk halang anak dari memanjat tangga. Secara tidak sedar kita halang perkembangan fizikal mereka yang sepatutnya dipuaskan secara fitrah. Sedangkan aktiviti (memanjat tangga)tersebut melatih perkembangan psikomotor anak-anak. Juga menanam rasa yakin diri pada anak-anak.
Sepatutnya, biarkan sahaja anak-anak itu meniti tangga. Jangan dihalang, tetapi dipantau dari jauh. Ibu bapa boleh sahaja mengikut dari belakang dan apabila anak-anak berjaya tiba di tangga paling atas, berikan ganjaran atas ‘kejayaannya’ itu.
Persekitaran anak-anak juga sepatutnya lebih child-centered bukan adult centered. Maksudnya, persekitaran rumah perlu membantu ke arah mengasuh fitrah anak-anak ini. Jangan terlalu taksub dengan perhiasan rumah yang mahal dan pelbagai sehingga menghalang perkembangan fizikal dan mental anak-anak.
Pada usia 0-3 tahun, anak-anak perlu dibelai dan disantuni. Mereka terlalu kecil untuk memahami jerkahan atau herdikan daripada ibu bapa (terutamanya ketika menyepah rumah dengan kertas atau mainan). Didik dan sentuh jiwa mereka dengan lembut serta kasih sayang. Kekerasan tidak membawa natijah yang positif pada peringkat ini. Pada peringkat usia 4-6 tahun boleh diperkenalkan konsep disiplin secara lembut.
Contohnya, bungkusan makanan perlu dibuang dalam tong sampah, ampaikan tuala di tempatnya atau susun kasut sebelum masuk ke rumah. Anak-anak juga sudah boleh diajar konsep perkongsian pada peringkat ini. Contohnya, makan dengan kawan-kawan bekalan makanan yang dibawa ke sekolah atau pinjamkan pensel warna kepada kawan yang terlupa membawanya ke sekolah, atau masukkan sebahagian daripada duit belanja dalam tabung Palestin setiap hari.

Berikut disenaraikan tips untuk membantu perkembangan anak-anak secara fitrah:
1. Sensitive period: menyonteng
Selalunya: Kita marah apabila anak-anak menconteng dinding. Lalu kita sorokkan pen atau pensel supaya dia tidak dapat menconteng dinding.
Kesalahan kita: Menghalang perkembangan motor halus (penggunaan jari) dan daya tumpuan anak (fokus mata)
Sepatutnya: Salurkan minat menconteng pada tempat yang betul. Sediakan kertas dan melukislah bersama anak-anak ini. Beri ganjaran pada hasil ‘seninya’ dalam bentuk pujian, ciuman dan gosokan di kepala.(At the age of 18 months my little Itqan and Ijlal had already known the correct way of holding a pencil. Little Ijlal can spend hours doodling on her art book (used exercise book)instead of watching cartoons or playing with toys.)

2. Sensitive period: main pisau
Selalunya: Kita halang anak-anak masuk ke dapur setiap kali hendak masak. Apabila anak-anak menunjukkan minat untuk menggunakan pisau, kita marah kerana bimbang tercedera atau terluka.
Kesalahan kita: Mematikan minatnya terhadap kerja-kerja di dapur. Dia mungkin membesar dalam keadaan membenci atau tidak berminat dengan kerja-kerja di dapur.
Sepatutnya: Sediakan set memotong khas untuknya. Gantikan pisau yang tajam dengan pisau mentega misalnya dan sediakan satu ruang khas untuk dia ‘menjalankan’ kerja-kerja dapurnya. (my little Ijlal loves to ‘help’ everytime I cook. So, she has her own butter knife to cut pieces of potatoes or carrots)

3. Sensitive period: basuh pinggan
Selalunya: Kita larang anak-anak kecil untuk membasuh pinggan sendiri kerana tidak mahu mereka main air atau pinggan tak bersih atau takut pinggan pecah.
Kesalahan kita: Apabila anak-anak menunjukkan minat untuk mula membasuh pinggan, bermakna mereka telah faham sedikit sebanyak konsep kebersihan. Jika kita melarang, bermakna kita menghalang perkembangannya secara fitrah. Mereka mungkin cenderung menjadi ‘rebel’ jika keinginan ini tidak dipenuhi.
Sepatutnya: Tunjukkan cara yang betul untuk membasuh pinggan. Gunakan pinggan atau peralatan plastik jika takut pecah. Andainya tidak puas hati dengan kebersihan pinggan yang dibasuh, basuh semula ketika anak itu tidak nampak. Practice makes perfect. Selepas beberapa kali, pasti anak itu telah mahir. Selepas ini mereka pasti lebih bersemangat untuk membantu ibu di dapur kerana telah punyai satu kemahiran baru!
4. Sensitive period: makan sendiri
Selalunya: Kita tidak gemar membiarkan anak menyuap makanan sendiri kerana takut bersepah atau lambat makan.
Kesalahan kita: Secara tak langsung kita halang perkembangan koordinasi motor kasar dan halusnya (mencedok makanan dengan sudu, menyuap makanan ke mulut). Kita desak anak-anak supaya menghabiskan makanan dengan cepat sedangkan ketika makan itu derianya belajar mengenalpasti rasa dan tekstur makanan dan otaknya merekod maklumat yang dikenalpasti oleh deria itu.
Sepatutnya: Sediakan peralatan makan yang khas untuk anak-anak. Tunggu dengan sabar setiapkali anak-anak makan. Beri ganjaran setiapkali mereka berjaya menggunakan sudu atau garfu dengan betul (pujian, ciuman, tepuk tangan). Jangan dimarahi jika makanan tertumpah kerana mereka masih belum mampu mengawal pergerakan sebaik orang tua. (At the age of 3, little Itqan can eat on her own without my assistance. Little Ijlal still learning)
………more tips to come
Sensitive period bagi setiap anak adalah berbeza-beza. Jangan dilabel anak-anak itu sebagai lambat jika dia belum mencapai tahap sebagai mana anak-anak lain. Bukanlah bermakna anak itu lemah tetapi tempoh ‘sensitive periodnya’ masih belum tiba. Jadi, bersabarlah dengan karenah anak-anak kerana mereka bertindak berdasarkan fitrah bukan logik akal. Semoga berjaya menjadi ibu bapa yang dirahmati Allah atas kesabaran antum mendidik anak-anak amanah daripada-Nya.

SumBer Dari:anakkusoleh

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Monday, October 25, 2010

....MooD IsNIN....

 
 
EnTahLah Pagi2 Cik Jue Rasa Bad Mood...entah Cik Jue pun tak tahu napa tapi yang nyata mood memang tak bagus...biasanye ..cik Jue jarang moody tapi hari ni..entahlah..malas pun ade....rasa nak balik umah tidur lagi bagus kut...boring pun ade....menyampah pun ade....



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Friday, October 22, 2010

HuTaNg Dah SeLeSai...Pemenang ContEst....

SaLam Pagi JuMaat Ye....akhiRnyE huTanG CiK jUe Ngan peMenNAg ConTest FarIsyah SuDah SeLeSai...akhirnye CIk jUe berjaya Poskan hadiah yang sudah Lama Berada Di Tangan CiK juE..KeRana KeSiBukan Cik HubbY TerPaksa Beberapa KaLi TunDa UnTuk MeNgPoskannya (Betulke Bahasa ni) Hadiah Si CoMeL, buat MAMA RIFQy,ZaNa Dan miezaniera  SoRRY banYak2..kelewatan amat2 dikesali.
(Lega betUl hutang Dah Selesai.....)

1.Hadiah UntUk Rifqy...(Beg BEN10)
2. Hadiah UtK Batrisya n Qasrina (BeG Jugak)
~ model dah ingat barang tu dia punye ~

Dah POs...HEHEHE

......HadIah DAri KateLoQ LATINA....



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Thursday, October 21, 2010

Nak Buat GiVEAWAY

Salam seMua...
SeBagaI PenIaga Yang BerJaya (Haha BerJaya Ke!!!!!!! AlHamdulilAH...)Cik Jue ade SeheLai Baju YAng ComeL SanGAt.......inGat Nak KAsi Je Kat Sapa2 Yang Nak TapI Tak Tahu NAk bagi Kat Sapa....Kalau Buat GiVEawaY Agak2 Ade Orang NAk MasUk Tak...SeBab HadIahNye AdalaH SeHeLai Baju Yang WarNa MerAh Tapi CoMel....... kalau ade yang nak kasi RESPON ye...
 ni bajunye...


10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Wednesday, October 20, 2010

No...PampErs...

N3 Kali Ni Nak ciTe SikiT Pasal nak Dara ku Yang SoRang Ni...Sekarang Farisyah Dah Berhenti Pampers sepeNuhNye..MaknAnye dah Tak Pakai Pampers LangsunG...my Be teLambat Buat anak cik jue sebab Bdk UmUr 4 Tahun Mesti dah Lama Tak Pakai PamPerSkan....
SebelUm nI FarIsyAH Pakai PamPers waktu malam je..sebab cik jue takut dia kencing atas tilam..maklumlah rumah apartment susah nak jemur tilam...tapi sejak 2 minggu ni farisyah dah tak pakai pampers nak tidur dan dia pun tak kencing kat tilam lagi...alhamdulilah..maka dengan ini farisyah telah berjaya mengurangkan bajet ibu dan ayah untuk membeli pampers.....
caranye:
  • sebelum tidur cik jue akan pastikan farisyah kencing dulu, cik jue tak pernah kejut farisyah untuk bangun malam semata2 suruh kencing sebab farisyah tidur lambat dan susah nak bangun...kalau kejut nanti dia nangis alamak tak tidurlah lepas tue...  
tapi farisyah sekarang dah pandai kalau nak kencing dia kan bangun sendiri..jadi kena pastikan tiada air dalam baldi...takut pulak dia jatuh..n kena pastikan lampu toilet terpasang....ok


 alhamdulilah berjaya...bagus anak ibu... 

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

tERimA kASiH aNje A.K.A Mama BalQis

cIk jUE nAK kaSI pENgHARgAAN yANG tERAMAT SAnGATkAT  sEbAB BanyaK MenOloNg CiK Jue pASAl nUffnANG  dARi pADA pOSt yANG bERkAItaN dGn nuFFAnGlah cIK JuE bElaJAR sIkIT dEmI SIkIT dAH akHiRnYE bERjAYA dApAT ApA yANG dIiNGiNKaN sElAMA iNI....

tQ sO mUCh...sEbAGaI pERhARgAAN  cIk JuE kaSI Ini... 


IniLah Dia BloG Anje a.k.a Mama Balqis 

coMelKan...Aksi anaK Dara AnJe...BalQis 

TerIma KasIh Banyak2 Ye ANJE..



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Tuesday, October 19, 2010

BoRiNgGGGGGGGGGG.......Buat kerje Yang saMa

Ari Mood Tak Baik ...NgantUk + borIng...kena bUat BenDe Yang Sama..Baru Aje siaP MinggU lepas ari Ni kena Buat Lagi..TensIon Betul....Dah Lah Tu nak DafTar BayarAn Ni bende Yang PaliNg BorIng....NgantUk Pun ade...NasiB Baik ade BloG Ni Boleh Gak Jalan2 tengok CerIta memBer Yang suKa UP Date bLog...
merunGut BanyaK2 Pun Tak de guNa ..BenDe Nie kena Buat Jugak..suKa ke Tak SUka KeNa BUat juGAk..MalaS Pun Malas JuGak..EEEE gerAm..NasIb BAik Dapat Boss Yang memahami...(TQ Puan Z") Tapi YAng Tak besT DIa Dah BerSara TahUn DePan....

SAmPai Layan ERA FM

Memang Dah BoRiNg + NganTuk SaNgat

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Monday, October 18, 2010

LAsTnYe...kAKi ToK KeNa PoTOng JuGak...

Aduh kesian Tok.... Tak TahuLah MeMang Dah NasiB..Ari Khamis Ari Tu...Dah KeNa Operation By PAs TaPi NAmpakNye Tak BerJaya..Kaki ToK keNa JAngKitaN Kuman...TiaDa Cara Yang TerBAiK KeCuaLi poToNg...Maka SeMalaM Kaki TokDah KeNa PotOng..sedIh sanGat TeNgOk SituAsi Tok. Cik Jue Tak SamPAi HAti TeNgOk WaJah Tok...MesTi AiR MAta Kan MenJadi PeNeMan sEtIa..Itu Cik Jue..HuBBY Cik Jue Orang Yang PaliNg SedIh DeNgan SeTuaSi Tok...WaLAupUn Hati Ini SedIh NamUn Cik Jue KeNa Kuat UntUk BerHadApan DeNgaN SeMua Ini DeMi Cik HuBBy TerSayAnG..KalAu Cik Jue TAk KuaT Cik HubbY LagIlah TerUk...Kami SeMua TerIMa APa YAng TerJadI..BagI Kami BiarLah Tok CePat SeMbUh DarIpAda TerUs MeNanGGuNg kesakiTan....


SeLePas By Pass...WaLupUn SakIt Tapi MamPu TerSeNyum

FarIsYah SeMpat CiuM OYang...

FarIsYAh Yang SuKa BerGamBar...

Dan Lagi....

MoGa ToK CePat SeMbUh.....AMINNNNN


10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

DaLam KeTe Pun JAdi...

NieLah Dia BudAK Yang SuKa PosiNg Kat Mana2 Pun JAdi...

FarIsYAh PoSiNg DAlAm KeTe......

NiLah Dia....

GamBar Ngan Ibu....HeHeHe..Ibu Pun Nak PosiNg Jugak...

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

OpRn HOuse @ AniE EyPul House....

salam semua....nak kongsi gambar sikit masa datang raya kat umah mak Buyung @ AniEYPuL...cite dah lama jadi kita tengok Pic ajelah...

cik Bal Yang SuKa PosiNg
n
Ibu AiRis dok menguruh si airis diam...
1. wanita2 idaman melayan 
2. sorry semua dah jadi hak orang (cik hubby masing)


SoRRy GamBAr Tuan RuMAh Tak DE....GamBar Cik HubbY Tuan RuMAh Je Yang Ade...




10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Friday, October 15, 2010

AlamaK TerBabaS....

aduh,,,cuti dahlah tak banyak ari ni boleh terbabas pulak..tension betul..balik opis semalam terus pi Hospital sebab Tok Nak jumpe farisyah..sampai HKL dah pukul 6.30 ptg...masa sampai doktor tengah chek kaki tok selepas operation yang pertama....
"nampaknye kena operat balik ni..sebab ade darah beku yang tersumbat.dan BLA BLA..BLA .."
jadi tok kena operation balik mula...masuk balik dewan bedah dalam pukul 7.15ptg...kami semua kena tunggu kat luar...ingat tak boleh tunggu sebab farisyah ade tapi bdk polis bantuan tu kasi pulak 
"takpelah tak payah turun sebab dia tak bising"...fhuh..selamat...
tunggu punye tunggu pukul 11.30 mlm baru habis operat...alhamdulilah semuanye ok..
penat betul tunggu kat hospital ni../..farisyah pulak dah boring mulalah..nak beraklah..pastu nak kencing..pastu nak air..macam2lah...tapi alhamdulilah dia pun taklah meragam sangat.....duduk je diam2 kat atas kerusi...sampai layan UPIN DAn IPIn....
Cik Jue ajak Cik HUbby balIk dulu Nanti Esok Baru dataNg Tapi BiasalaH Cik HubbY mana Dia NAk..
Bila seMua Dah selelsai..Tok daH masuK wad balik...Dalam Kul 1.30 pagi Baru Gerak Balik Umah..Penat Jangan Cakaplah...sebaba ade satudua kejadian yang telah berlaku dan tak dapat dikongsi kat sini...:-((
Di sebabkan kepenatan yang melampau...balik umah bancuh susu untuk farisyah..mandi ..sembahyang...kemas ape yang patut...alamk dah kul 2.30 pagi..terus tidur...tak ingat dunia..jam bunyi pun tak dengar...eeeee tensionnye..sedar2 dah Kul  8.00 PAGI...alamak camana nak pi Opis nie..jadi dengan rasa Yang BerSalahnye..Cik JUe mengistiharkan CUTI untuk kami Berdua.....

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Thursday, October 14, 2010

"DoaKaN KeKAsIh Hati Cik HUbbY"

HarI Ni."KeKasIh HAtI" CiK HuBby Nak KeNa OpeRAt..JAdI MalaM Tadi cik HuBBy BetUL2 SuSah Hati...Cik Jue TeNgoK pUn KesIan.... Rasa2LAh CiK hUbbY Tak TiDur sanGat..asYik Ter MenUNg je.....Jadi CiK Jue PoHoN PaDa teMAn2 BloGGer suDiLAh KiraNya MenDoakan seMoGa "KeKasIH HatI" Cik HuBby SeLamat DaLAm Operation Dan KeMbALi siHat SePerTi seDiaKala ....AMINNNNNNNN....

"kekasih hati cIk HubbY"

saluran darah kekaki tok dah tak berfungsi jadi doktor akan buat by pass gantikan saluran darah..tapi kalau tak berjaya kaki tok akan di POTONG..itulah yang membimbangkan kami semua...kesian tok
 
 

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Wednesday, October 13, 2010

MurTaBak MengKasar @ sRi RamPai

Malam semalam..pi ronda2 cari HospItal AngkataN TenTera SuLtan Mizan Kat seKsyen 2 Wangsa Maju..masa tu dalam kul 11.00 malam..dah jumpe jap aje tak susah pun nak pi sana....tiba2..Cik HubbY dengan perut yang Kenyang (sebab dah makan nasik kat umah) mengajak Cik Jue N Farisyah Try Murtabak Mengkasar (dah lama nak try sejak kluar kat jalan2 cari makan) alang2 dah sampai sana jom ajelah...
bagi peminat setia murtabak (cik hubby n farisyah)..tak jadi masalah perut kenyang pun..makan jugak...
rasa dia...oklah..best jugak....tapi tak boleh lawan lagi murtabak johor (kampung baru majidee menu wajib time balik JB)

Time Kasih En Google.. 


Cik Jue ade AmbiL gamBar Tapi MaLas PulaK NAk Cari dalam FolDer..Hehehe...

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Tuesday, October 12, 2010

"AkhiRnYe..HubBy PerCaYaKan ciK JUe"

SebenArnYe Ia JadI seMlam..Bagi Orang Lain Ia peKara Biasa Tapi Bagi ciK Jue iniLah Yang cik Jue HaraPka2 seLama Ni...seBenArNye CeRiTa Ni BuDak2 Opis dah Tahu..Hahaha
SeMalam Cik HubbY BAgi Cik Jue Bawak KetE (mmg dah biAsa Kalau cik HubbY seBeLah) Tapi Kali Ni Bawak soRang2 Dan KeLuar Dari PutRaJaya...WaluPun Hanya PerGi KajaNg Tapi IniLah PeKara PaliNg Best seBab Cik HuBby CakAp LePas Ni DaH  BoLeh BAwak SeNdiRi Dah....Kalau SeLama Ni Cik Jue Bawak SoRang2 Dalam PutRajaya Je..seKarang LeseN dah Besar.....
SeBeNarNye LeSen Cik Jue Dah 4 Tahun TapI MAsa Cik Jue AmBil LeseN FarIsYAh kecik Pastu cik HubbY Tak Bagi..Maka TerPerAplah LeseN..Kalau Bawak Pun Cik HubbY mesti Ade KAt SeBeLah...N kalau Bawak Balik KamPUng Baru Cik Jue BawaK TapI BiasaLah JPJ Tak BerTauLiah Ade KAt Tepi Dan PaliNg TAk Syok ini Tak KeNa itu Tak KeNa..mengalah JPJ yang BerTauLiah...
WaLAupUn BaGi ORanG LaiN Ialah BiaSA TaPi BagI Cik Jue Ia AmaT BerHArGA..
TeRiMa KAsIH...Cik HuBBy SaYAnG......

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Monday, October 11, 2010

.....KeNapa Jadi BeGiNi....

Kadang Cik Jue duk pikir sorang2 nape jadi macam gini...cikjue tak tahu mana silapnye..tapi inilah yang harus kami terima..buat cik jue n cik hubby....
ari isnin 04/10/2010....cik jue n hubby pergi hospital nak ambil keputusan farisyah pasal dia sawan ari tu....NyawaKu Hampir MeLayan

appointment farisyah pukul 8.00 pagi tapi kami tunggu lama..dalam pukul 11.00 baru doktor panggil kami...jumpe dengan doktor pakar "DR RAJA AIMEE"...sebab dah lama sangat farisyah mulanya dah naik bosan...
 farisyah biasalah....ceria tegur doktor ...masuk je doktor tanya
"camana dah ok ke blum"
alhamdulilah lepas ari tu dah tak de ape2 cuma kadang dia sakit perut"
"farisyah tak boleh lambat makan ..jadi u all kena pastuikan farisyah selalu makan...jangan biarkan dia berlapar"
kami diam aje nak tahu ape yang doktor kata...
"mengikut ujian darah yang kami buat farisyah ade problum sikit...ia di panggil "HYPOGLYCAEMIA" di mana kadar gula dlm darah tidak boleh menurun jika menurun dia boleh pengsan dan sawan...dan boleh membawa  ****"
luruh hati kami berdua...tapi doktor kata ia tidaklah serius cuma kena pastikan dia berada dalam keaadan sihat.tapi jika farisyah nampak lain kena terus kasi benda yang boleh memberi tenaga untuknye..namun keputusan itu masih belum muktamad lagi sebab masih banyak ujian darah yang perlu diambil bagi memastikan tiada penyakit lain...tapi yang paling tak syok dan membuatkan hati cik jue n cik hubby bertambah risau ialah...

tahun depan doktor nak buat MRI kat farisyah ...scan otok  sebab HYPOGLYCAEMIA ni..boleh berpunca dari kecacatan dari otak terutama kadar hormon membesarnye...tapi cik jue tengok farisyah ok je..dari lahir sampai sekarang berat badan dan ketinggian farisyah naik macam biasa..(maksudnye..tidak turun atau naik secara mendadak) 
entahlah makin cik jue n hubby pikir makin semak rasa dada kami ni..tapi nilah yang kami kena pikir sekarang nie....tak boleh nak elakkan....
.......YA ALLAH kami redha dengan ape yang telah KAU tentukan kepada kami... 
sekarang kemana saja cik jue pergi dalam beg mesti ade...

  1.  Blood Glucose machine 
  2. Surat Doktor (1 untuk cik jue n 1 utk cik hubby)
  3. Hypo Kit
  • Air Glucose (bawak aje sekarang gantikan air masak sekarang)
  • Biskut Tiger
  • Madu...(ini klu dah teruk sangat)
  • buku nota kecik
tapi satu yang amat merisaukan cik jue n cik hubby kalau tiba2 farisyah drop kat TAska ..macamnana?kalau bersama2 kami takpelah kami tahu...sekarang sebelum hantar ke TASKA...wajib kami pastikan farisyah makan makanan berat..

appointment seterusnye bulan 3..Harap farisyah Dah Tak Drop Lagi...Satu perMintaan cik Jue Buat KAwan2 Semua..Doakan Yang TerBaik buat Farisyah....
  

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Sunday, October 10, 2010

"KeKAsiH" HatI Cik HuBBY...

IniLah Kisah Cik HuBBy Yang aMat menYayangi Insan ini....Tiada Orang Dapat MeMisahkan dia Dan keKasihnye ini kecuali "ALLAH YANG MAHA ESA"
 CEMBURUKAH CIK JUE.....????
 
hahaha...rasa jugak dulu tapi dah lama2 dah biasa lagipun hanya itu yang dia ade..orang yang paling MenyAnYangi cik Hubby Dari kecil..Cik Hubby Cakap Dia Tak Tahu ape yang Kan Jadi Kalau insan Ini SuDah Tiada  lagi....(Sedih Pulak) Kalau Tanya Cik HuBBy siapa Insan Yang Dia Paling Sayang Kat DuNia niLah JAwapan Dia....
  1. Insan IniLah
  2. Ibu (cik juelah tu) Dan Farisyah
  3. FaMilY Cik Jue (terutama mak Dan ayaH Cik Jue)
  4. FamiLy SeBeLah Cik Hubby (mak Cik Dan Pak cik Dia Yang menjaga dia dari kecik sampai dewasa)
RuPanye Cik Jue Dan Farisyah Insan Kedua Yang Cik Hubby Sayang....Tapi Cik Jue Dah Tahu Dari duLu ..Bagi Cik HubbY  "KekasIhNye Dalah SeGala-Galanya.."
Cik Jue sendiri Dapat Rasakan Bagaimana Cik HuBBy Amat MenyaYangi "KekAsihNye" Itu... Sanggup redah ape saja demi menjaga hati kekasihnye...sekarang kekasih cik HubbY taka sihat...kesian cik jue tengok..sebab Cik Jue sendiri amat menyayangi kekasih Cik hUbby..sebab dia baik sangat...farisyah pun sayang gila kat "kekasih Cik HubBy"
hari2 Cik Hubby susah Hati...Nak ToloNg tapi kami tak tahu macam mana nak tolong....tapi kami hanya mampu berdoa moga "KEKASIH cik Hubby cepat sembuh dan Sihat seperti Biasa" 

 inilah gambar Cik Hubby Dan "KEkAsIHnye"


"ToK.....kami sekeluarga doakan Moga Tok CePat sembuh...Kami sayang Tok"  

 

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

RumaH Baru @ Taman IxoRa..SalaK tinGGi...

Alhamdulilah semlaM cik Jue n Cik huBBy pergi TenGok Umah ConToh..sebelumni PiHak GATRAHOME cakap tak de Rumah ConTah..Jadi Kami PanDai2 SendirIlah PiKir ReKa BeNtuK uMah BerDAsarKan lakaran rumah yang diorang kasi...
Tapi......semalam diaorang call Cakap Umah CoNtoh Dah siap...lepas aje OT cik Hubby pun ajak Cik Jue pergi Tengok Umah sebelum PerGi HKL...Dan Wah Kami TerUja BetUl Tengok..Memang berbeza DeNgan apE yang  kami GambarKan sebelum ni..Dan ALahamduLilah Ia membuat Kami TerSenyum Puas.....SesuaiLah DeNgan Kami...3 baranak Ni....(Agak2 bilalah Farisyah Nak Dapat Adik..hehehe) 


Ruang DePan... 

 Master Bad RoOm...

Toilet..

Bilik Kedua...

alamak lupa nak ambil gambar dapur dan bilik nombor tiga...pastu gambar ruang tamu pun shot tak betul..takpelah cukup untuk kali ini....

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Friday, October 8, 2010

FarIsyaH @ duit Raya...

Salam SeMUa..Biasalah Budak2 takkan Lari DeNgan Duit Raya....Baru Perasan Hari Ni lAst Bulan Syawal Kan...Tapi Esok N ari had Ni cik Jue Masih Ade lagi JempuTan Umah TerbuKa....tapi Tak Tahu Dapat pi PerGi Tak SeBab keNa pi HKL nak TeNgok Tok Hubby yang maSih Kat Wad....
Ok Balik PAda Tajuk Cik JUe tAdi.....Cik Jue seLama Ni FarIsYah Tak Kisah LangSuNg Pasal Duit Raya (Tak Tahu MaksUd Duit RaYa)
KeJadian BerMuLa Pada Malam SeLasa LePas..Balik KerJe (Cik Jue OT Jadi Balik Lambat )PerUt LapaR Cakap Kat Cik HuBBY 
"Ayah..ibu TaknAk MAsak..KitA Makan KAt luAr jeLah"
"Ok LePas mAghrid kita KelUar Tapi Nak MAkan Ape"
"ikutLah..Tak Kisah..."
"Jom Makan PiZZa"
Se Farisyah SeNyum PanjANg...
"Farisyah Nak MAkan Ape"
"mAkAn PiZZaLah"
"Farisyah BeLanjA"
"BolEh...."
"Cha Ade Duit Ke"
"Ade ..Duit SeLamat Hari RaYa Dalam Beg Ibu"

cik Jue n cik HubbY saling Berpandangan Dan....HAHAHAHAHA
ItuLah FariSyah Ngan duit Raya....
Tapi Yang TAk Tahan Setiap Kali Orang Tanya CHa ade Duit ke???
Jawapanye...
"Ade....Duit SeLamaT HArI Raya Dalam Beg Ibu "

Cik Jue Cakap Kat HubbY LePas nI taK nAk pEgang Duit FarIsYAh Lagi Sampai Bila2 Duit Tak Habis Asyik Dalam BeG Ibu.....aje  (cik jue dah Masukkan Duit Raya FarIsyah Dalam Tabung HAJi Baru2 ini....untuk simpanan masa depan farisyah....)
......Sayang Anak Ibu Dan AyaH....

thank Mr google


10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

Thursday, October 7, 2010

BloG dah Naik BerHabuK...

Aduh kesian blog cik jue dah naik berhabuk rasanye..bukan ape cik jue tak sempat nak up date..bukan tak de cerita tapi tak berkesempatan.....biasanya cik jue akan buat N3 baru malam nanti akan auto masuk ikiut time tapi kali ini tak sempat..sempat baca aje n3 dari kwn2...tu nak komen pun tak sempat...:-((
  • kerje kat opis banyak sangat sampai tak sempat nak jengah blog
  • kadang2 blog kat opis ni selalu kena Block oleh piHak ICT
  • Tuk kesayangan HubbY taK siHat Jadi KeNa Ulang alik Ke SunGai BuLuH  N HKL...(kesian Tok)
  • sekarang asyik tidur awal aje....masuk kul 10 dah tumbang.... 
jadi buat teman2 cik jue mintak maaflah ye..tak sempat nak tinggalkan komen kat N3 korang..tapi cik jue sempatlah jengah n3 korang...


hehe jumpe lagi bye..bye...

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa