Thursday, December 9, 2010

TERAPI PERTUTURAN (Speech Therapy)

pagi tadi cik jue pi hospital Putrajaya bagi appointment pertama dengan Speech Therapy Puan HaNiza..orang nye baik sangat dan lembut....kami sampai kat hos. Putrajaya dalam kul 9.00 pagi kena awal setengah jam dari waktu appointment...
9.30 Puan Haniza panggil kami...bermulalah episod pembelajarannye...
speech therapy akan dijalankan selepas anak mendapat rawatan perdengaran..pada dasarnye kita tengok anak kita macam ok maksud cik jue tak pekaklah tapi jika anak kita sudah mencapai umur 2 -hingga 3 tahun tapi masih boleh bertutur dengan betul atau masih tidak bertutur langsung kita harus membuat pemeriksaan perdengaran kerana di khuatiri ade masalh perdengaran..kerana ia boleh mengangu pertuturan anak kita 

(farisyah akan buat rawatan perdengaran pada 10/1/2011 -jika ade cairan di telinga farisyah akan jalani pembedahan untuk pembuang cairan ditelinga tapi jika ia melibatkan saraf farisyah terpaksa memakai alat bantu dengarjika tiada masalah telinga rawatan lain akan dijalankan untuk mencari punca sebenar mengapa dia bercakap pelat)

tapi tadi kami buat juga terapi untuk farisyah..alhamdulilah farisyah dapat menyebut semua bende yang ditunjukkan dan dapat membetulkan banyak bahasa yang digunakan...disini cik jue tunjukkan car2 pembelanjaran untuk meninggkan pertuturan pada anak kita dirumah -moga boleh jadi munafaat buat kita semua...

1.Situmulasi Bahasa
banyakkan vocabulary -
kena ade target word -
contohnye kita tunjuk dia tuala jadi kita kena hasilkan banyak ayat dengan tuala seperti
ini tuala farisyah
tuala farisyah cantik
tuala farisyah ade gambar princess
farisyah guna tuala lepas mandi
(jadi dengan cara ini anak kita akan belajar vocabulary)
disini kita harus kurangkan soalan dan kurangkan arahan kita kena banyakkan ayat penyata setiap kali bertutur dengannye...
2.Memperbanyakkan Pemahaman Bahasa 
contohnye anggota badan 
(biasanye anak kita menyenali semua anggota badan seperti tangan,kaki,mulut tapi jugak yang tidak tahu seperti dagu,dahi,kuku jadi kita haruslah selaulmenerangkan padenye tentang anggota badan selain itu fungsi anggota badan jugak harus kita perkenalan)
seperti ini mata
kita melihat guna .......(biarkan dia yang beritahu)
disini selain dapat membantu dia mengenal anggota badan kita jugak mengajar ia bertutur..

3.Meningkatkan Pertuturan...
banyakkan dia belajar dengan flash kad....
serta kamus bergambar...
tunjukkan gambar sebut dan biarkan dia ikut jika salah betulkan sebutannye...

(cara yang ditunjukkan ini adelah untuk anak2 seperti farisyah iaitu cakap pelat.rajin bercakap dengannye dan betulkan setiap kali perketaan yang digunakan itu salah...)
ini aje buat masa ni nanti selepas rawatan telinga dibuat cik jue akan sambung kembali Speech Therapy ....


satu aje cik minta sangat pada korang doakan yang terbaik untuk anak cik jue NUR FARISYAH...
moga farisyah dapat bertutur dengan baik seperti anak2 yang sebaya dengannye...


10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

11 comments:

Sidratul Muntaha said... [Reply]

insyaa Allah jue
doa,usaha dan tawakal
mudahan farisyah maju jaya.

anie said... [Reply]

aku citer kat mak aku..dulu kakak aku pun pelat cakap darjah satu xtau apa dia ckp..da besar sikit br ok..ko jgn risau la..xde apanye..kita doa sama2 semoga farisyah pandai bercakap dengan betul ok

echa said... [Reply]

harap2 x der aper2 la.sabar yer jue...cian plak tengok farisyah....

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said... [Reply]

semoga semua nya selamat auntie doakan untuk farisyah, sian dia cepat sembuh ye sayang

Cik Jue said... [Reply]

sidhatul:terima kasih..jue kan terus berusaha dan berusaha demi farisyah

anie:aku harap macam tue lah...

bal:aku risau amat sangat nie..

anje:terima kasih

MamaYatie said... [Reply]

cikjue, sabar byk2 yer..saya doakan semoga semuanya berjalan lancar..

tq kerana sudi kongsi pasal speech therapy tur..boleh dipraktikkan kat anak saya yg br nak blajar ckp tur..

Mama Kembar 3 said... [Reply]

InsyaAllah, nnt Farisyah dah cakap lancar kang cik jue yang tak larat nak layan hehehe

Cik Jue said... [Reply]

mamakembar3:memang farisyah banyak cakap bangun je mulut terus tak henti...bercakap n terus bercakap..dia akan diam bila mata tertutup..cuma dia cakap pelat...

the triplets said... [Reply]

InsyaAllah, farisyah ok tu, lambat skit jer, selamat maju jaya farisyah...

Miss GobbleGobble said... [Reply]

Salam Cik Jue, anak saya pun same problem dah 2 tahub lebih tapi tak boleh bercakap. Boleh tak Cik Jue email saya kat mymagicbox77@gmail.com sebab saya ada banyak soalan nak tnaya pasal speech therapy ni. Nak tanya kat sini panjang sgt :)

Terima kasih banyak banyak

Shazalienna Saharudin said... [Reply]

assalamualaikum.....mcm mana dgn anak puan skrg? dh boleh bercakap dgn lancar tak? anak sy mempunyai masalah yg sama...risau dibuatnya.

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa