Friday, December 24, 2010

Suzie...TerIMa KasIH Banyak2...

n3 khas Buat Suzie .....

(inilah suzie ngan anak terunanye...)

TerIMa Kasih seBab Sudi MemBantu Cik Jue....2 haRi Lepas Cik Jue Buat N3 Ni...ramai kawan2 yang bagi support terima kasih banyak2 ye tapi yang buat cik jue terharu dan berterima kasih sangat2 pada suzie...sebab kasi komen nie kat cik jue

"cik jue..just nk bagi tips sket la..sbb xnk cik jue diet cara yang salah :)

cik jue kira dulu kalorie yg bole dibakar oleh badan cik jue..bole google calori calculator..masukkan berat n tinggi dia akn calculate bape calori yg perlu cik jue amik daily..let say badan cik jue kena amik 2000 kcal (average utk ladies), so cik jue just mkn 1500kcal je sehari..so sehari cik jue dan kurangkan 500kcal sehari utk dibakar...sepatutnya bdn cik jue akn bakar 2000kcal kan..so dia akn bakar 1500kcal utk food yg cik jue amik haritu..n lagi 500kcal yg badan cik jue bole bakar dia akn bakar callorie yg smlm pnya..sbb utk hari tu cik jue dh kurangkan 500kcal..begitula seterusnya..mmg confirm akn turun berat badan..seminggu 1.5-2kg pn dh ckp bagus..dgn cara ni maintain n sihat..

utk pengetahuan cik jue..air msti ckp ok..tu enjin penting utk bakar calori..berat bahagi dgn 30..so tu la jmlah air diperlukan oleh bdn cik jue..let say 60kg/30 = 2L..so 2L every day..mmg berkesan..

biasakan mkn nasi utk lunch amik 1/3 je dari pinggan..1/3 lagi amik vege n 1/3 protein..ikan or ayam or telur..

1 1/2 cwn nasi putih = 250kcal...sebijik karipap = 120kcal..so nmpk x..even karipap kecik tu kecik size dia tp calori yg tinggi..baik mkn nasi lg kenyang n calorie within control..so klu nk diet secara seimbang amalkan mkn ikt calorie..control calorie intake..berat akn turun dan maintain..

kurangkan minuman bergula..bykkan minum air mineral..msti ckp..mee goreng/bihun goreng approx +-500kcal sepinggan..tp kenyang ke? compared wth nasi 1cup @ 1/3 of plate + 1/3 vege + 1/3 protein = +-550kcal..which one lg kenyang n sihat dgn nilai calorie yg lebih kurang sama :)

kalau nk tgk cara diet kita bole bg email add kita invite ke diet blog kita..tp lama xupdate ..hehe sbb bz:D so far kita just maintain berat skang..sbb xbtl2 diet..tp maange to maintain weight..tu kira ok la..klu dh cpaai berat ideal nnti senang nk maintain.. :)

cara cik jue diet tu bole memudaratkan kesihatan dan badan jadi lesu sbb kena tahan lapar giler2..so be smart ok :)

p/s: biskut tu amik yg hi-fibre..tgk calorie dia..as long as daily food taken within calories neede..dont worry..jgn tkt utk makan..now habit kita klu beli ape2 biskut or food..msti tgk label nk tgk bape calories..klu bende tu xmengenyangkan tp high calorie..kita xamik sbb membazir..ye la bkn ckp mkn 1 kan..dh la high callorie :) "

terus aje dapat komen ni terus GooGle dan dah dapat jawapannye..suka sangat...sekarang cik jue kena ikut nasihat yang suzie kasi tue..kena kira dulu sebelum makan bukan main hentam aje...perut cik jue dah mula sakit sejak semalam tapi tak pasti sebab period atau gastrik melanda lagi......


huhuhu terima ksaih ye suzie..nanti cik jue kasi email tolonglah cik jue ye..jasa dan budi suzie ..cik jue kenang sampai bila2......huhuhuhu

"hati gembira dan berbunga2 sebab ade orang nak tolong cik jue"

10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

12 comments:

ch@ said... [Reply]

kita pun tumpang sekaki, nak menjaga badan secara sihat.

[-suziey-] said... [Reply]

hiks..tetiba terharu plak smpai buat n3..ala sharing is caring..tu gunanya kawan kan even kawan secara maya..yg penting ikhlas :)

ok nnti kita invite cik jue ok..hehe..even dlm blog tu kita amalkan amik herbalife..tp cik jue jgn la plak ingt kena amik herbalife..cik jue replace je b/fast herbalife sy tu dgn something yg within 120-130kcal utk b/fast..simple example, 3 spoon of muesli + 1/4 bowl of plain conflakes + 50ml low fat milk..kenyang jugak:) buah kiwi elok utk digest..green apple as well..semoga cik jue dpt berdiet secara sihat dan berjaya turunkan berat badan ok :) good luck..

Cik Jue said... [Reply]

cha:hahaha memang perlu jaga kesihatan tapi cha tak pe mantain je beratnye...

Cik Jue said... [Reply]

suzie:saja nak kongsi ngan orang lain jugak..cuma tak tahu macam mana nak kira kalori makanan yg nak makan

[-suziey-] said... [Reply]

ok..kita dh invite :) selamat menggali..hehe..

http://mydietarydiary.blogspot.com

[-suziey-] said... [Reply]

dlm blog tu ade info pasal kalori makann..search kt label info..

Cik Jue said... [Reply]

suzie:terima kasih ye..

[-suziey-] said... [Reply]

erkkk...pasal calorie tu kt label calories ..hehe..

e.l.i.s.s.m.i.e said... [Reply]

wah tips berguna ni.hr tu aku try diet atkins tapi sekejap ajer jadinya sebab aku tak leh tahan tak makan nasi :p

Sidratul Muntaha said... [Reply]

http://sihatselalu.com/2010/04/cara-mengira-jumlah-kalori-dalam-makanan/
cik jue
pergi tgk link ni
ayu rasa boleh jadi panduan ni
gigh surf tdi tghari buta!
chayok!chayok cik jue!

Cik Jue said... [Reply]

ayu: terima kasih..sepantas kilat jue cari..

Cik Jue said... [Reply]

eliss:jomlah kita try cara suzie nie..

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa