Thursday, May 27, 2010

terjawab sudah...

pagi 24/5/2010..awal-awal pagi lagi aku n hubby bersiap-siap nak bawak farisyah ka IJN ade temunjanji..
pukul 6.45 kami bertolak dari rumah ke IJN yelah biasalah KL kalau lambat takut jalan Jem pulak dalam pukul 7.15 dah sampai masuk Kampung Baru jap untuk sarapan pagi. Dalam kul 7.45 kami masuk ke IJN,ambil nombor ..alamak tak bawak GL lak pulak nasib baik mai ade tolong faxkan GL untuk aku terima kasih banyak2 Mai sebab sudi tolong...lepas selesai urusan pendaftaran farisyah kena buat  Elektrokardiografi (ECG) untuk melihat aktiviti elektrik pada jantung bilik nombor 910 sebelum ni pun dah buat tapi doktor nak yang terkini pulak..
masa kat bilik ECG tu memang kelakar mula2 farisyah memang nak mengangis buat ECG sebab takut tapi masa doktor letak aje pelekat pada dada dia terus dia gelak katnye geli...ketawa terbahak dia kegelian...
lepas aje selesai pergi bilik 901 ambil berat n tinggi hasilnye...14 kg berat n tinggi 100 cm..
selesai semua tunggulah masa yang paling memboring tunggu doktor panggil....jam pukul 10.30 baru doktor pakar masuk dan mula panggil nombor..sepanjang menunggu macam2 aku tengok budak yang sakit ...runtuh rasanye jantung aku melihat keadaan anak-anak yang sakit jantung,air mata aku hampir berderai melihat setuasi  ini...YA ALLAH kesianye tabahkanlah hati IBU DAN AYAH mereka..kuatkanlah semangat mereka untuk terus berjuang demi anak-anak tersayang...sayu hati aku melihat wajah2 kecil ini yang sedang menanggung kesakitan...
pukul  11.45 nombor farisyah dipanggil bilik 907...kaki melangkah dengan hati yang berdebar-debar...YA ALLAH moha semuanye ok...doktor yang merawak farisyah doktor syukri orang arab..baik sangat dan lelmah lembut..dia tanye kes ape...ceritalah kat dia yang doktor putrajaya suspek farisyah ada
Patent ductus arteriosus (PDA) : terdapat saluran darah menghubungkan aorta dan arteri pulmonary. PDA yang kecil boleh ditutup menggunakan penutup khas (tanpa pembedahan jantung terbuka). PDA yang besar tetap memerlukan pembedahan jantung untuk menutup saluran. Bagi bayi yang lahir pramatang saluran ini tetap terbuka ketika sakit dan ubat boleh diberikan untuk menutupnya.
untuk memastikan kebenaranye maka doktor pun buatlah ujian  Echokardiografi : imbasan organ jantung .
lama jugak doktor tu buat kat farisyah hampir 1/2 jam nasib baik farisyah duduk diam jadi takde masalahlah nak buat ujian tu... kami lihatlah macam mana jantung farisyah berdegut..laju macam orang lari 100 km sejam, dari situ kita dapat lihat macam mana jantung farisyah ok ke tak? doktor menerangkan bahagian2 dalam jantungnye ..dan memang kami nampak PDA yang ade dan kesimpulannye memang ade PDA..
seteleh selesai doktor terus bagi kami tarikh supaya datang nak menutup saluran PDA itu,
YA ALLAH rasa sedih dan takut terus menyelumbungi hati kami suami isteri, tapi kami redha kerana inilah yang terbaik buat farisyah..lagipun doktor cakap dia dia hanya operat kecik aje dan tiada risiko yang membahayakan..tapi sebagai ibu kecik atau besar ia tetap mengugap hati aku..
farisyah kena masuk wad 2/6,3/6 dah kena operat..klu takde ape2 4/6 dah boleh balik...itulah kata doktor...
moga2 ia berjalan seperti yang dirancang...setelah selesai semua..kami ke bvahagian kemasukan wad untuk mendaftar...selesai semua dalm pukul 12.30 tengahari kami terus balik rumah dengan hati yang rawang..mengenangkan nasib farisyah..singgah jap makan kat kedai SUP POWER kat bangi tapi semuanye rasa pahit...bila teringat kata2 doktor tadi...farisyah tidur sampai balik rumah...

farisyah anak ibu dan ayah...kami doakan moga farisyah sihat macam biasa selepas ni kami sayang farisyah sepenuh hati dan jiwa raga kami..ibu dan ayh doakan moga farisyah jadi anak yang berguna didunia dan akhirat..amin..WE love u so much...



10Q BaCa KisaH "OnE HaPpY FaMilY" Klu RaJin KomENLah sikiT

5 comments:

lovezalovelady said... [Reply]

SY DOAKAN SMUARNYE BJALAN DENGAN LANCAR.. SEMGOA ALLAH MELINDUNGI FARISYA..

ayunaufal said... [Reply]

k.jue... Insyaallah farisyah ok lepas operate tu nt.. sy doakan sumenye selamat k! jgan risau2 sgt.. dr buat pun utk kebaikan dan mase dpan farisyah..so, unt k.ju n fauzi, be strong ok!

ayunaufal said... [Reply]

k.jue... Insyaallah farisyah ok lepas operate tu nt.. sy doakan sumenye selamat k! jgan risau2 sgt.. dr buat pun utk kebaikan dan mase dpan farisyah..so, unt k.ju n fauzi, be strong ok!

anie said... [Reply]

kita doa bersama2 semoga farisya sihat seperti biasa dan selamat dlm operation...amin

eB ezrin said... [Reply]

tabah yer... trinmgat aerish dolo... kngn yg sgt2 menaKOTKAN... X SANGGOP NK HADAPINYER LAGI... SAMPAIKAN En NIK (PUTRAJAYA) PN PELIK SBB KAMI ANAK BERANAK DIER YG CHECK :)

BloG PerIbaDi-SeGalanYa Hak MiliK aNNa-JuEaNNa